Hiiu maavanem Hannes Maasel rääkis Delfile, et kõige mõistlikum lahendus probleemile oleks ilmselt kolmanda sõiduraja avamine. Rahva seas kõlanud ettepanekuid, panna hiidlased eelisjärjekorda, ta ei toeta.

Maasel tunnistas, et tung saart mandriga ühendavale jääteele oli eriti esimestel päevadel pärast avamist tõesti väga suur — 800−1000 autot päevas —, samas juhtis ta tähelepanu sellele, et tegemist on riigiteega, mis on rajatud ning mida hoitakse korras kogu Eesti maksumaksjate raha eest. „Nii et kõigil on seal ühed õigused,“ märkis ta.

Võrdse kohtlemise põhimõte kütab praegu kirgi ka praamipiletite hindade osas: õiguskantsler Indrek Teder kaalub nimelt veebruari algusest Saaremaa ja Hiiumaa elanikele kehtestatud sõidusoodustuste osas menetluse alustamist.

„Ma saan väga hästi aru ka hiidlastest ja kojusaamine on tegelikult prioriteet, aga kuidas neid hiidlasi teistest eestimaalastest ja külalistest eristada?" küsis Maasel. "Ma kahtles ettepanekus hakata inimesi jääteel elukoha järgi selekteerima. Jäätee kaudu on sattunud saarele isegi päris palju välismaalasi, tullakse ikkagi vaatama Euroopa pikimat jääteed. See on saanud omamoodi atraktsiooniks, sõidetakse ringi siit edasi Saaremaale ja tagasi mandrile.“

Maavanema sõnul on ta rääkinud ka teemeestega ja kõige mõistlikum lahendus oleks ilmselt valmistada järgmisel hooajal jääteel ette kolmas sõidurada, mis eeldab küll lisaraha eraldamist. „Sealtpoolt, kus järjekord on pikem, lastaks autod kahele sõidurajale ja teiselt poolt ühele. See võib-olla leevendaks tekkinud olukorda,“ kirjeldas Maasel.

Praegu on see lahendus veel idee tasemel ja otsused langetatakse pärast selle talve liiklussagedusest kokkuvõtete tegemist. „Kui vaja, siis me selle ettepaneku teeme, sest teemehed on sama meelt,“ kinnitas Maasel.

Miks praamid harvem sõidavad?

Hiidlastes on tekitanud paksu verd ka see, et Hiiumaa liinil on pärast jäätee avamist hõrendatud parvlaevade graafikut, kuid Saaremaa ja mandri vahel mitte. Maaseli väitel tehti see otsus sõitjate arvu alusel. „Täituvus on ikkagi väga-väga hõre. Kui autod käivad üle jää, siis praamid pole isegi mitte pooltühjad vaid enamgi veel,“ selgitas ta.

Maavanem kinnitas, et kooskõlastas hõredama graafiku alles pärast omavalitsuste ja saarel tegutsevate ettevõtjatega suhtlemist. „Lepingupartnerid on muidugi ministeerium ja vedaja ning meie ainult kooskõlastasime, me langetame siin sellised otsused üheskoos."

"Tänavu tahaks ma tegelikult praamivedajat kiita, et suur praam Muhumaa sõidab ka nende jääoludega graafiku järgi, tagades ülesaamise pooleteist tunni, tunni ja 40 minutiga,“ kiitis Maasel laevafirmat Väinamere Liinid.