Go Busi emaettevõtte omanik ja nõukogu liige Tiit Pruuli teatas eile õhtul, et Go Bus ei esita täna kell 11, hoolimata Tartu linnavalituse nõudmisest, garantiikirja, kirjutab Eesti Päevaleht.

“Küll aga saatsime linnavalitsusele põhjalikud juriidilised ja sisulised selgitused, miks me ei saa seda praegu teha,” lisas Pruuli.

Go Bus ei plaani siiski Tartus püssi põõsasse visata ja loodab, et linnavalitsus nõustub alustama läbirääkimisi, et Go Bus saaks linnalt senisest rohkem raha.

Tartu abilinnapea Margus Hansoni sõnul toimib linnas ühistransport ka tuleval aastal, olgu siis vedajaks Go Bus või mõni teine ettevõte.

Hansoni kinnitusel on linnavalitsus alustanud — kartuses, et tuleval aastal Go Bus mingil põhjusel sõitjate vedamist ei jätka –, läbirääkimisi Eestis tegutsevate suuremate ja väiksemate bussifirmadega. “Selge on see, et ühelgi ettevõttel ei ole korraga kusagilt üle öö kümneid linnaliinibusse võtta, aga plaanime Tartu jagada eri veopiirkondadeks,” lisas Hanson.

Eesti ühe suurima bussifirma omanik, Atko grupi nõukogu esimees Arvo Sarapuu jahutab veidi Tartu linnajuhtide optimismi, et kui tõesti peaks Go Bus 1. jaanuarist lõpetama sõitjate teenindamise, siis järele jäänud kuude jooksul linnal uusi vedajaid leida ei õnnestuks.

“Eestis on praegu lisaks Go Busile kaks firmat, mis suudaksid kohe Tartusse saata 20–30 bussi. Need on siis Atko ja Sebe. Kuid ma ei pea reaalseks, et paari kuuga suudaks linn kas või ajutised lepingud ja muu ette valmistada,” lisas Sarapuu. Ainsaks võimaluseks peab ka Sarapuu, et Tartu jagaks linna kolmeks veopiirkonnaks. “See tagaks õiglase piletihinna ja konkurentsi.”

Margus Hansoni sõnul on Tartu linn valmis Go Busiga lähinädalail kohtuma, sest praegu jõus olev leping on kasulik mõlemale. “Uus hange tähendaks kindlasti linnale suuremat väljaminekut,” lisas Hanson. Samal ajal ei pea abilinnapea võimalikuks, et linnavalitsus maksaks Go Busile selle aastase kahjumi ärahoidmiseks seitse miljonit krooni, nagu Go Bus soovib.

Hansoni sõnul on linn Go Busile valmis maksma täiendavat dotatsiooni kolme miljoni krooni ulatuses. Kuid ettevõttesisese laenu intresse polevat Hansoni arvates linnal võimalik kinni maksta. Möödunud aastal andis Go Busi emaettevõte firmale ligi 121 miljonit krooni 15-protsendilise intressiga laenu, mis viis ettevõtte ka kahjumisse.

Go Bus on teostanud Tartu linnas avalikku liinivedu alates 1. jaanuarist 2006. Tähtajaliselt lõppeks linna ja Go Busi vaheline leping 31. detsembril 2010.

Mitmed Tartu linnavolikogu liikmed on linnavalitsusele soovitanud mõelda kiiremas korras bussivedudega tegeleva munitsipaalettevõtte loomisele.

Juba aasta tagasi, mil Tartu linn ja Go Bus kemplesid sama moodi lepingu täitmise üle, soovitasid Isamaa ja Res Publica liitu kuuluv Peeter Laurson ja sotsiaaldemokraadist linnavolinik Jarno Laur mõelda munitsipaalettevõtte loomisele.

“Kui linn korraldab ise bussivedusid, siis saame lõpuks ometi teada, mis see teenus ka tegelikult maksab,” põhjendas Jarno Laur linnaettevõtte peamist eelist. Lisaks tagaks linnaettevõte busside käigushoidmise ja teenuse parandamise, sest eraomanikul pole paariaastaste liinilepingutega motivatsiooni uutesse bussidesse investeerida.

Siiski ei leidu bussiliiklusega tegeleva munitsipaalettevõtte loomise idee toetajaid Tartu linna koalitsioonierakondade ridades.