Kui vaadata Eesti kaarti lõuna poolt, siis on Tallinn tartlastele liiga läheda ja Tartu tallinnlastele liiga kaugel, rääkis Lauristin oktoobris Paides toimunud konverentsil esinedes ja pakkus välja teoreetilise lahenduse rajada uus lennuväli Kesk-Eestisse.

„Niikuinii kunagi ehitatakse uus lennuväli, on ju selge, et üheski Euroopa pealinnas ei saa kesklinnas olla lennuväli,“ rääkis Lauristin. „Kui hakatakse ostima seda uut kohta, siis see koht peaks olema Ardu ja Anna vahepeal.“

Plaan võib tema sõnul teostuda viie või kümne või viieteistkümne aasta pärast, kuid see rahuldaks kõiki osapooli. „See oleks enam-vähem keskel,“ kõneles Lauristin. „Tallinn oleks rahul, sest nendel oleks uue kiirteega sinna 25 minutit, Tartust 45 minutit ja Rakvere ja Pärnu ja teisedki oleks rahul.“

Kui ka raudtee on selleks ajaks arenenud kiirelektriteeks, siis oleks ka soomlased ja rootslased rahul.

Eestist saab lühikeste teede riik

Mida enam inimkond edasi läheb, siis me näeme, et kõige suuremaks kapitaliks muutuvad aeg ja ruum. See tähendab, et ka Eesti aeg-ruum muutub.

Lauristin võrdles Eestit arengut barankaga. „Eesti on nagu baranka, seest läheb järjest tühjemaks ja paks äär ümber,“ kõneles ta. „Võtmeküsimus on selles, kuidas seda pöörata, et ta oleks nagu vana hea vankriratas, kus kõik keerleb ümber keskpunkti.

Kapitalid, mida siia peaks imeda ei peaks olema mitte ainult raha, vaid ka inimvara ja sümboolne kapital. Kuidas tekitada rohkem sümboolset kapitali ja kuidas seda kontsentreerida.

„Eesti sümboliks on minu jaoks meie ilmateadete kaart, kus Eesti ripub nagu saar sinises tühjuses, tal ei ole naabreid,“ rääkis Lauristin. „Samuti Paide linn ripub nagu saar ja Tartu on kaugemal, mis on samuti tühjuses ja siis on veel üks suur vulkaanisaar Tallinn, mis purskab tuld ja tahma ja raha.“

Samas ehitab iga saar enda ümber seinu, müüre ja valle, et keegi sealt midagi ära ei imeks, aga Mäo annab emeriitprofessori sõnul mõtetele uue suuna. Kuidas panna asjad nii liikuma, et tekiksid ühendused ja võrgustikud. „Meil on praegu võimalus näha Paidet ja Mäod uue keskusena, see on lühikeste teede Eesti - koht kust igale poole pääseb praktiliselt tunniga,“ kõneles ta.

Lauristin pakkus välja ka idee teha haridus-turismi keskus, mis ühendaks ettevõtluse, hariduse ja logistika. Ta pani ette luua ka turismilogistika õppekava, mida õpetatakse nii kutsekoolis kui ülikoolis.