28. september

00.30 Estonia viimane vahimadrus Silver Linde alustas ringkäiku laevas.

00.35 Linde kuulis autotekil vöörirambi juures kummalist heli, mis kõlas kui metalli löök vastu metalli. Tuvastanud, et vöörivisiiri ja -rambiga on kõik korras, jätkas vahimadrus kell 00.40 ringkäiku.

1.00 Silver Linde naasis komandosillale. Mõned meeskonnaliikmed tajusid Estonial kerget kallet.

Umbes kell 1.10 Estonia vöörivisiiri kolm lukustusmehanismi purunesid. 55-tonnine visiir hakkas hingedel vabalt kõlkuma ja vastu autoteki veekindlat siseust rampi peksma. Ramp andis järele ja avanes. Seejärel rebenes visiir laevast lahti ja kadus merre.

Umbes kell 1.12 Estonia kolmas motorist Margus Treu kuulis kahte-kolme tugevat lööki vastu laevakeret. Masinaruumist asuvalt monitorilt nägi Treu, et vöörirambi vahelt tulvas laeva autotekile vett.

1.15 Estonia läks järsku kreeni. Inimesed kukkusid, tekkis paanika.

1.20 Laev saatis välja esimese hädakutsungi.

1.24 Estonia andis eetrisse teise mayday-signaali. Estonialt teatati reisilaevale Silja Europa, et alusel oli 20-30-kraadine kreen paremale poole. Kuna Estonial oli voolukatkestus, ei saanud laeva tüürimees öelda aluse asukohta.

1.25 Suure kreeni tõttu seiskusid vasakpoordi masinad. Komandosillalt anti paadihäire, kapten püüdis Estonia ahtrit vastu laineid pöörata, et ligi 10 meetri kõrgused lained lahtisest vööriluugist sisse ei tulvaks.

Samal ajal sai Turu päästekeskuse helikopterimeeskond korralduse söösta appi hukkuvale Estoniale. Paarkümmend minutit hiljem tõusis esimene päästekopter Super-Puma õhku ja võttis suuna Ahvenamaa saarestikule.

1.26 Estonia saatis välja viimase raadiosõnumi. Estonia teine tüürimees Tormi Ainsalu teatas Silja Europale laeva koordinaadid. "Olukord on siin tõesti väga halb," sõnas ta. Pärast seda lauset vaikis Estonia raadiojaam igaveseks.

1.30 Laeva peamootorid seiskusid, tööle hakkas avariigeneraator.

1.35 Seiskus ka avariigeneraator, elektrienergiat hakkasid andma laevaakud. Umbes samal ajal hakkas Estonia, ahter ees, kiiresti põhja minema.

1.55 Stockholmi päästekeskus sai teate katastroofist.

1.57 Soomlased palusid Rootsilt kopteriabi, sest õnnetuspaigale tõtanud reisilaeva Viking Mariella teatel tegi tugev lainetus inimeste päästmise laevadelt peaaegu võimatuks.

1.58 Estonia kadus Turu merepäästekeskuse ja reisilaeva Silja Europa radariekraanilt paigas koordinaatidega 59 kraadi 23,9 minutit põhjalaiust ja 21 kraadi 42,2 minutit idapikkust. Estonia hukkumiskoht asub umbes 100 kilomeetrit Rootsi rannikust idas, 40 kilomeetri kaugusel Utö saarest lõunas ning 50 kilomeetrit Hiiumaast loodes.

2.25 Estonia hukkumispaigale jõudsid reisilaevad Mariella ja Silja Europa. Viis minutit hiljem saabusid Silja Symphony ja Isabella. Neli reisilaeva päästsid uppumissurmast 59 Estonia pardal olnud inimest.

2.35 Visbyst startis katastroofipaiga suunas esimene Rootsi päästekopter.

2.43 Õnnetusest teatas Soome uudisteagentuur STT. Esimese rahvusvahelise teadeteagentuurina teavitas Estonia hukust maailma Associated Press.

3.42 Eesti päästeamet sai rannavalve koordinatsioonikeskuse kaudu teate Estonia hukkumisest.

3.03 Õnnetuskohale jõudis esimene Soome Super-Puma kopter. Esimesed Rootsi päästekopterid saabusid kell 3.50.

4.20 Helikopter toimetas Utö saarele esimesed kuus laevaõnnetusest päästetut. Mõne aja pärast hakati saarele tooma ka esimesi surnukehasid.

4.10 Turusse jõudis päästeoperatsioonide Soome-poolne juht Raimo Tiilikainen.

6.00 Eesti president Lennart Meri kuulutas välja leinapäeva ja palus lasta lipud poolde vardasse. Selleks ajaks oli teada, et päästetud on vaid 25 Estonia pardal olnut.

7.30 Soome kogunes valitsus hädaistungile, kus moodustati neljast ministrist õnnetuskomisjon eesotsas siseminister Mauri Pekkarineniga.

Veidi enne kella kaheksat rääkis Soome president Martti Ahtisaari telefonitsi Lennart Meriga ning avaldas Eestile kaastunnet.

8.00 Eesti valitsus pidas eristungi, kus moodustati kriisikomisjon ja määrati selle esimeheks tollane teede- ja sideminister Andi Meister.

8.30 Soome ametnikud teatasid, et Estonialt on päästetud üle 90 inimese.

10.15 Anti teada, et päästetud on 103 inimest. Rootsist saadetud päästetute nimekirjas oli ka Estonia kapten Avo Piht.

11.30 Eesti tollane peaminister Mart Laar lendas Soome, et kohtuda kolleegi Esko Aho ja Rootsi ametivenna Carl Bildtiga.

12.00 Avaldati esimesed päästetute nimed, nende seas oli ka Estonial reisijana viibinud Avo Piht. Piht oli ka pärastlõunal avaldatud nimekirjades, hiljem andmed tema pääsemise kohta puudusid.

Sotsiaalministeeriumis avati laevaõnnetuse hukkunute omaste toetuseks erifond.

14.00 Teatati, et veest on välja toodud 126 inimest, kuid osa neist ei olnud enam elus.

Umbes kell 14.30 Kapten Avo Pihti abikaasale Rostockist helistasid eesti meremehed ja teatasid, et nägid Saksa telekanali ZDF saates Pihti.

19.00 Päästeoperatsiooni juhi Raimo Tiilikaineni sõnul oli merest leitud 168 inimest, neist 126 elusana.

20.00 Pimeduse tõttu katkestati Estonia katastroofipaigas otsingud õhust. Neli Soome patrull-laeva jäi aga ööseks kurseerima õnnetuspiirkonnas.

23.28 Turu politsei raporteeris 139 päästetust, kelle isikud olid kindlaks tehtud ning kes viibisid Soome ja Rootsi haiglates. Merest oli leitud ka 58 surnut.

Allikas: raamat "Mayday Estonia"