Kuidas panna piir poliitikute korruptsioonile?
Kõige enam registreeriti ametialaseid ehk korruptsioonikuritegusid Tallinnas (37) ja Pärnus (25), mujal vähem. Võrreldes 2007. aastaga viiekordistus statistika kohaselt Tallinnas pistisevõtmise arv. Teistes Eesti kohalikes omavalitsustes registreeriti ametialaseid kuritegusid vähem - näiteks Narvas kuus, Jõh-vis kolm ja Sillamäel kolm.
Kas tõesti pürib Tallinn pistisepealinnaks? Arve vaadates on ka mõistetav, miks Tallinna linnavõim palus riigikohtu abi, et vabaneda riigikontrolli audititest. Ülemöödunud nädalal riigikohus siiski otsustas, et riigikontrollil on õigus KOV-d (kohalikku omavalitsust) kontrollida.
Korruptsioon on kiire rikastumise valem - ärimehele on ta võimalus luua konkurentide ees edumaa; omavalitsuse ametnikule, poliitikule ja erakonnale võimalus teenida raha avaliku ruumi ja hüve parseldamise eest. Kõik peaksid justkui rahul olema, välja arvatud lihtinimene, kellele valimiste eel lubaduste uneliiva silma raputatakse.
Kahjuks on osale meie poliitilisest nomenklatuurist korruptsioon veel siiani ainult kriminaalõiguslik üleastumine, mitte aga eetilise normi piir. Ning siin pole ainusüüdlane sugugi keskerakondlik Tallinna linnavalitsus, nii oli see enne ja nii see tõenäoliselt ka jääb. Tõsi, ilmselt väiksemas hulgas, sest hirm korruptsiooniasju uuriva kapo ees sunnib nii ärimehi kui ka linnaametnikke ettevaatusele.
Justiitsministeeriumi 2006. aasta uuringu järgi pidas korruptsiooni takistuseks ainult 31% ettevõtjatest. Meie ühiskonna eetika- ja moraalitaseme ohutule peaks aga vilkuma panema tõdemus, et ülejäänud 69%-le oleks korruptsioon siis mingil määral vastuvõetav ja lausa soodustav.
Ometi - kui vaadata korruptsioonijuhtude pidevat kasvu, võib siiski tõdeda, et ei suurene mitte korruptsioon, vaid suureneb inimese ja ühiskonna teadvustamine korruptsioonist kui pahest. Samas võib selle uuringu põhjal ka spekuleerida, et tegelikult on korruptsioonijuhtude arv kolm korda suurem kui arvud seda näitavad. Kui 31% ütleb, et korruptsioon on pahe, tähendab see, et ainult see osa ühiskonnast on valmis selles suhtes riigiga koostööd tegema.
Justiitsministeeriumi kriminaalteabe ja analüüsi talituse juhataja Mari-Liis Söödi sõnul näitab erasektori korruptsiooni suurust fakt, et 34% Eesti ettevõtjatest oleks valmis maksma ametnikule altkäemaksu selleks, et võita riigihange.
Vastus, miks just kohalikes omavalitsustes on rohkem korruptsioonijuhte, on lihtne: ametniku otsustuspädevus ühiskondliku hüve ümberjagamisel ja inimeste igapäevase elu (ka materiaalsel) korraldamisel on tunduvalt laiem kui riigi tasandil. Kahjuks on ahvatlus korrumpeeruda palju suurem. Kui on pakkumine, siis järelikult on ka nõudlus. Korruptsioon on alati kahepoolne. Seetõttu on poliitiline ülemvõim korruptsioonile elutähtis. Ainult sellisel juhul saab mõjutada ametnike otsuseid poliitilisel tasemel ja juhtida kogu korruptiivne kasum kas isiklikku või erakondlikku kaukasse. Viimati nimetatu on oluline sellepärast, et juba ette toetada järgnevat võimuperioodi.
Siit jõuamegi järgmise teemani ehk parteide rahastamiseni. „Arvestades erakonna rolli esindusdemokraatias on erakonna „äraostmine" ohtlikum ja pikema mõjuga kui üksikute ametnike mõjutamine. On hämmastav, kui ükskõikselt vaatavad poliitilised jõud pealt rahvavõimu kaaperdamist rahavõimu poolt," viitab endine õiguskantsler Allar Jõks soovimatusele poliitilisele korruptsioonile piirid seada.
Ettevõtted ei tohi Eestis erakondi rahastada, erakondade rahastajad tuleb iga kvartal nimeliselt välja tuua. Seetõttu on ette-võtetel mugav toetada parteide alla koondunud endile sobivaid sihtasutusi, ilma et nende sponsorlus välja tuleks. Eriliselt on viimasel ajal esile toodud Keskerakonna tiiva all olev Jüri Vilmsi sihtasutus.
Poliitika on lihtlabane äri, kus populismi rahastamine on investeering tuleviku äri laiendamisse. Kahjuks on enamik rahvast kinni loosungites ega vaevugi tungima protsessidesse süvitsi. Nii ongi poliitika muutunud KOV tasemel äriideeks, kus ta toimib n-ö konsultatsiooni-ja kommunikatsioonifirmana era- ja avaliku sektori vahel. Nii on see muidugi ka mujal maailmas. Aga Eesti puhul on protsessid tulenevalt riigi väiksusest valusamad ja tihtipeale ka läbinähtavamad.
Eri poliitiliste surverühmade taga on erinevad ärilised huvirühmad ja see on mingis mõttes ka normaalne. Aga juhul kui erasektori huvid hakkavad ületama avaliku sektori ja üldsuse huve, on tegemist juba korruptsiooniga, sest miks poliitik, kes esindab samuti üldsuse huve, teeb otsuseid oma valija vastu? Vastus on lihtne: isiklikud huvid saavad võidu tema moraali üle.
Kaval poliitik paneb korruptiivsel eesmärgil vajaduse korral isegi jõed teises suunas voolama. Sest mis see siis on, kui äriliste huvirühmade toel poliitikasse saanud isik, kelle ülesanne on muu hulgas ellu viia ka teda toetanud oligarhide (Eestis on see ehk liiga suurejoonelise kõlaga sõna - autor) äriideed, ei hakka vahendama erasektori huve avalikule, vaid vastupidi. Olles juba võimul, tekib poliitikul võimalus küsida isegi oma senistelt toetajatelt üha enam ja enam raha. Ettevõtja on sellega täielikult konksu otsas.
Korruptsioon seob teda poliitikuga ja lõpuks polegi korruptsioon vahend ärimehe, vaid hoopis poliitiku kasuks. Poliitik kasutab korruptsiooni kui ühte oma instrumenti ning selleta ta justkui ei saakski eksisteerida. Ta on nagu mustkunstnik, kes tunnistab jänest oma käes ainult siis, kui tal on jänese kõrvad pihus. Kui meie seda ei näe, siis seda ka pole. Mingisugust eetilist vaadet korruptsioonile korruptandi enda poolt ei saagi eksisteerida. Seetõttu ongi korruptsioon Eestis just KOV tasandil kui poliitiline instrument. Eetikanormidel on poliitikas aga suhteliselt hajutatud piirid.
Mõnes mõttes võib seda ehk nimetada poliitiliseks cosa nostra'ks Eesti moodi ning siin on üheks näiteks õnnetu Oliver Kruuda. Keskerakonna valitsemisajal sai Kruuda anda Kalevi maja politseile aastateks üürile, sellega jäi ta erakonna lõa otsa. Siis sai Kruuda Keila-Joa suvilakompleksi, kust ta müüs Kesk-erakonna esimehe Edgar Savisaare poja firmale üliodavalt sellesama kinnistu, kus Savisaar oli ise aastaid elanud. Seejärel läksid Kruudale Tallinna koolide remondid ja üürid. Kruuda toetas erakonda K-kohukeste reklaamiga. Käsi pesi kätt.
Kui ärimees ka tunneb kinga enda kõri peal, ei lähe ta kaposse kaebama. Ka mitte juhul, kui ta teab, et hävitaks sellega ühe poliitilise mädapaise ja aitaks võimule kellegi teise. Uus tegija ei võtaks teda ju enam jutule, sest teda ei saa usaldada. Et siis surnud ring? Arvan, et päris nii see siiski pole, ja pakun siinkohal mõned lahendused korruptsiooni ohjeldamiseks.
Korruptsiooni vähendamise võimalused
1. Teadvustamine
Korruptsiooni ennetustöö peab algama maast madalast ja seda tuleb selgitada mitte ainult kui kuritegu, vaid kui ebaeetilist ja moraalitut tegevust, ebaausat rikastumist. Ühiskond ei tohi olla korruptsioonist ainult juriidiliselt „vaba", vaid vaba ka moraali tasemel.
2. Pädevus ja huvid
KOV-s peab olema väga selgelt piiritletud otsustavate ametnike võimupädevus ning tema eraõiguslikud huvid viimse sendi ja toiminguni läbinähtavad. Miks mitte lahutada detailplaneeringute kinnitamine ja ehituslubade andmine? Korruptsioon on seal, kus rahal on omadus luua kiiret lisaväärtust ning ametnikel on reaalne võimalus neid protsesse subjektiivselt suunata. Linnapilti vägistavad lahendused peegeldavad avaliku võimu võimetust kinnisvaraarendajate survele vastu seista.
3. Hanked
Riiklikul tasemel tuleb üle vaadata nii riigi- kui ka KOV taseme hankekorraldus. Üks võimalusi on hankekorralduse väljaviimine poliitilise otsustuse haardeulatusest.
4.Rahastamine
Tuleb tõhustada kontrolli erakondade rahastamise üle. Rahastamise avalikustamine ja kontroll tuleb laiendada kõikidele erakondadega nähtavalt või eeldatavalt seotud sihtasutustele ja MTÜ-dele. Avalikus registris peab aruandlus üleval olema sendi täpsusega ja põh-jendustega. Miks mitte kaaluda lausa kuuaruandlust äriregistrile. Riigikogu korruptsioonivastase seaduse kohaldamise erikomisjonile peab andma õiguse kontrollida erakondade ja nendega seotud ühingute rahastamist väljaspool valimiskampaaniat ja annetuste aruannet.
5.Tuluallikad
Eraisikutel peab erakondade toetamisel lasuma kohustus näidata alates teatud summast oma tuluallikas. 1000-kroonise annetuse puhul pole seda vaja, kuid alates 50 000 kroonist küll.
6.Kontroll
Majanduslike huvide deklareerimine tuleb muuta täielikult elektroonseks, et esitatud andmeid saaks tõhusamalt kontrollida.