Kalevipoeg veereb taas: Eesti sajandaks juubeliks taassünnib legendaarne soomusauto, mis osales Vabadussõjas

 (16)

Kalevipoeg veereb taas: Eesti sajandaks juubeliks taassünnib legendaarne soomusauto, mis osales Vabadussõjas
Kapten Einar Lundborg ja soomusauto Kalevipoeg 1919. aasta kevadel. (Foto: Wikimedia Commons / ErlichLw)

Sõjaajaloo huvilised Margus Sinimets, Virko Ardel, Erko Tagaküla ja Ago Põldoja alustasid Tornimäel Eesti Vabariigi sajandaks aastapäevaks Vabadussõjas osalenud ajaloolise soomusauto Kalevipoeg koopia ehitamist.

“Eesti Vabariik 100 on tulemas ja mingisuguse mänguasju peab ju selleks valmis tegema,” ütles projekti eestvedaja Margus Sinimets saidile Saarte Hääl.

“Kas ta nüüd kõige parem auto oli, aga Kalevipoja rootslasest komandöri Einar Lundborgi päevikute järgi on antud välja raamat, kus saab nende tegevusest palju lugeda, teiste autode kohta seda ei ole,” rääkis Sinimets, lisades, et mingeid jooniseid kahjuks säilinud ei ole.

Soomusauto ehitatakse endise GAZ-53 raamile, sest selle pikkus on kõige sobivam. Auto kere kaetakse kolme millimeetri paksuste rauast plaatidega.

Margus Sinimets ütles, et kuna sõtta ju ei minda, siis ei ole ka vajadust autot kuulikindlaks teha. “See oleks mõttetu raharaiskamine ja auto tuleks kaks tonni raskem, küll aga kaitseb ta kaugemalt ja sileraudsest relvast tehtud lasu eest,” täpsustas ta.

Soomusauto kõige kallimad osad on täisrauast valatud 93–94-sentimeetrise läbimõõduga rattad, mis on kaetud 4-sentimeetriste täisrehvidega.

Üks originaalvelg koos rehviga leiti Inglismaalt, sellelt saadi teada ka täpsed mõõdud ja nüüd on ka rataste valamise projekt tehtud.

Allikas: Saarte Hääl

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare