Jaak Madison NO99 sulgemisest: EKRE peab seda töövõiduks! Survestasime neid psühholoogiliselt

 (241)
Jaak Madison NO99 sulgemisest: EKRE peab seda töövõiduks! Survestasime neid psühholoogiliselt
Jaak MadisonFoto: Kristjan Järv

EKRE on NO99 suhtes kriitiline olnud ning Jaak Madison kinnitab, et nad on väga rahul, et teater uksed kinni paneb.

Saan aru, et töövõit iseenesest - ei pidanud partei midagi tegema?

Jah. Meiepoolne tähelepanu juhtimine asjaolule, et no99 saab teenimatult sadu tuhandeid eurosid maksumaksja rahast, on toonud tähelepanusse nende tegevuse, programmi ja etenduste sisu. Nende populaarsuse, teisisõnu antipopulaarsuse. Arvan, et see on neid psühholoogiliselt survestanud ja pannud põhjendama avalikusele, et miks ei suuda teater iseennast ära majandada, kui nende saalid on enamjaolt tühjad viimase paari aasta jooksul. Võime seda lugeda töövõiduks, kuna jälle on hoitud kokku märkimisväärne summa.

Kas see juhtus EKRE-st sõltumatult?

Pigem omavaheliselt seoses. Otseselt me mingit eelnõu sisse ei andnud, et selle tulemusena pannakse teater kinni. Kindlasti mitte. Eesmärk pole ju kunagi olnud, ja me pole kunagi öelnud, et no99 sulgeks uksed. Igal kultuuriasutusel on õigus oma kunsti viljeleda, kui nad seda peavad vajalikuks. Iseasi, kes seda doteerib ja kes selle kinni maksab. See teater konkreetselt ei rikasta Eesti teatrikultuuri, ei loo väärtust, siis selle teatri ülalpidamine maksumaksja raha eest on põhjendamatu.

Kas on kahju, et Eestis teater - ei pea isegi no99 võtma aluseks - ei tule toime omadega? Näiteks, kui Draamateatriga juhtuks sama asi?

Seotud lood:

Loomulikult. Aga inimestel, kes teatrit külastavad, on välja kujunenud oma eelistused. Mulle meeldib Ugala teater näiteks. Alati, kui seal olen käinud, on saal rahvast täis. Inimesed tulevad bussidega teistest Eesti otsadest Viljandisse, et tulla Ugala etendustele. Seal teater selgelt majandab end ära ja pole mingeid probleeme. Teatritükid ja lavastused, millega nad välja tulevad, kõnetavad inimesi.

Sellist showd nagu Ühtne Eesti Suurkogu vast keegi enam ei tee.

Copypaste pole ka mõtet teha. Koopia pole kunagi hea. See oli ka nende [no99] tipphetk, millega nad kõnetasid laia avalikkust, et kogu Eesti poliitiline süsteem on korrumpeerunud ja see asi tuleb ära lammutada. See oli tõesti nende tipphetk ja arvan, et selle eest on kõik tänulikud. Aga see, mis neil täna toimub... Siis hakkas tulema hästi selline niiöelda väga moderne selline, millest keskmine inimene, isegi enamus inimestest ei saa väga aru. Mis ei kõneta ja kus inimesel pole mõtet kulutada mitukümmend eurot pileti peale, kus nende kunst on roosade dildode kaelas kandmine ja kuskil oma fekaali sees püherdamine. See on kunst, mida Eesti rahvas ei hinda.

Kas see ongi mure modernse kunstiga? Inimesed ei taha vaadata ja see hääbub vaikselt?

Ajastu vorm, mis meil täna on. Selline kunstistiil kajab ju vastu mitmes ühiskonna aspektis. Inimeste riietusstiil, arhitektuur ja teatrietendused, mis üritavad seda välja tuua. Arvan, et see on selline hääbuv nähtus, mis on esile kerkinud modernse kunstiga. Aga see on moevool, mis läheb kiiresti üle ja ikkagi püsima jäävad traditsioonilised kunstivormid, draama, komöödia, krimkad - ka teatrietendustes. Läbi sajandite alati püsinud ja jäänud kestma. Ja on teatud moevoolud, mis kestavad kümme-kakskümmend aastat ja siis hääbuvad.

Kas on kahjurõõm ka väike, et no99 kinni pannakse?

Jah, mul on kahju sellest, et mitu aastat läks raha raisku.