Tallinna linnatranspordi (TLT) pressiesindaja Sirje Roht ütles Delfile, et liivakotid võeti trammist maha vähemalt kolme nädala eest. Katseprogrammi lõpetas tramm eelmisel nädalal. "Kindlasti teeme viimaseid ettevalmistusi ka täna. See sõltub CAF-i meeskonnast, mida nemad veel ette on näinud," sõnas Roht, kelle sõnul on vaja teha veel viimased kontrollid.

Esimene uus CAF Urbos AXL tramm saabus Hispaaniast Zaragoza tehasest Tallinna 17. detsembril. Pärast seadistamist läbis tramm ettenähtud tüübikatsetuste programmi. Tramm pidi TLT teatel liinile tulema 16. veebruaril, kuid siis avastati, et juba Tallinna jõudnud trammi rattapaarid pole tasakaalus, mistõttu lükkus liiniletulek poolteist kuud edasi.

"Tallinnale toodetud CAF Urbos AXL trammimudel läbis kõik tüübikatsetused edukalt ja esimene tramm Moonika hakkab sõitjaid teenindama 1,5 kuud enne lepingulist tähtaega. Nii TLT kui CAF on selleks teinud suuri jõupingutusi, et sõitjatel oleks uut ja mugavat trammi võimalik kasutama hakata varem. CAF-iga sõlmitud lepingu järgi peab esimene tramm liinile jõudma hiljemalt 22. mail," teatas TLT juhatuse esimees Enno Tamm.

Järgmised trammid hakkavad reisijaid vedama aprillis

Tehasest on kohale jõudnud veel kaks trammi. Teine tramm saabus Tallinna 13. märtsil ja kolmas 17. märtsil, need jõuavad liinile aprillis. Neljas tramm peaks CAF-i praeguse info järgi jõudma kohale 6. aprillil ning reisijaid hakkab see vedama aprilli lõpus või mais.

Kõigil saabuvatel trammidel tuleb enne liinile lubamist läbi teha pidurdus- ja kiirenduskatsetused, millega kontrollitakse, et kõik funktsioneerib nõuetekohaselt. Kohale saabumisest kuni liinile minekuni peab arvestama kõigi vajalike tööde, keremoodulite korrektse ühendamise, seadistamiste ja sõidukatsetuste jaoks ca kuu aega, ideaalis paar-kolm nädalat.

Tüübikatsetusi teine, kolmas ja järgmised trammid enam ei läbi – nad seadistatakse esimese trammi katsetustega kogutud info alusel.

Kokku hakkab rekonstrueeritud 3. ja 4. trammiliini teenindama 20 uut moodsat trammi, millest 16 saabuvad järgemööda 2015. aasta jooksul. Viimased neli optsiooniga lisaks ostetud trammi jõuavad liinile 2016. aasta esimeses kvartalis.

Tallinna 3. ja 4. trammiliini uuendamise projekti kogumaksumus on 91 miljonit eurot. Eesti ja Hispaania vahel 2011. aastal sõlmitud lepinguga saastekvootide eest ostetavad trammid moodustavad sellest 53,4 miljonit eurot. Keskkonnaministeerium toetab Tallinna trammiliikluse kaasajastamist ja keskkonnasõbralikumaks muutmist Euroopa Ühtekuuluvusfondi vahenditest läbi sihtasutuse Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK) 24,5 miljoni euroga. TLT ja Tallinna linn finantseerivad uute trammide liinile toomist 2013-2015 jooksul vähemalt 13,1 miljoni euro ulatuses.