Kuna riik on vähendanud oluliselt omavalitsuste maksutulusid, siis peaksid omavalitsused rahakotti riigieelarve kärbete mõjul tekkinud auke kuidagi ise lappima hakkama, kirjutab ajaleht Pealinn.

"Tallinnas võiks kohalike maksude kontekstis mõelda turismivaldkondade maksustamisele," ütleb Tallinna Tehnikaülikooli professor, sotsiaalteaduskonna dekaan Sulev Mäeltsemees. "Mitmetes suurlinnades on näiteks hotellimaksud. Kui inimene tuleb siia ja jätab restoranidesse tuhandeid, siis siit kümmet protsenti kohaliku omavalitsuse eelarvesse ei pandaks ehk tähelegi. Ja eks turistid kasutavad ju oma tuuritamise ajal ka kohaliku omavalitsuse doteeritud teenuseid."

Mäeltsemehe andmetel on kohalike omavalitsuste liidud küll taotlenud, et tulumaks jaotataks selgelt kaheks ja et osa üle oleks otsustamiseks voli ka kohalikul omavalitsusel, ent see pole läbi läinud. "Õigus makse kehtestada on kohalike omavalitsuste olemuslik tunnus, kui seda pole, ei saa iseseisvast kohalikust omavalitsusest rääkida," mainib ta.

Rae vallavanem Raivo Uukkivi leiab, et praeguse seisuga võiks olemas olla näiteks arendusmaks, mille eesmärgiks oleks uute maakondlike infrastruktuurikulutuste katmine – näiteks koolid või kultuurimajad. Riik võiks kehtestada ka tulumaksu ettevõtlusele ja sealt peaks laekuma mingi kindel osa kohalikku eelarvesse.

Uukkivi lahendusse kuulub veel omavalitsustele laekuva maksuosa tagasi tõstmine vähemalt 11,93 protsendile. "Lisaks sellele tuleks maksustada ettevõtlust," sõnab Uukkivi. "Dividendide maksustamisest saadud summadest tuleks suunata omavalitsustele sarnane osa töötasudega."

Uukkivi sõnul oleks maksude kehtestamise mõte omavalitsustele eelarvetulude tagamises. "Omavalitsused saaksid oma eelarvet reguleerida ja arvestada oma eripäradega," leiab ta.

Uukkivi hinnangul ei päästa olukorda vaid need kohalikud maksud, mida kohalik omavalitsus praegu riigis kehtiva seaduse raames üldse kehtestada võiks (paadimaks jms). Lahendus peaks olema terviklik ja muutma süsteemi jätkusuutlikuks.

Soomes on kohalike omavalitsuste eelarvete põhiline tulubaas üksikisiku tulumaks, mis on jagatud selgelt kaheks, räägib Mäeltsemees. Kindel osa läheb riigieelarvesse ja osa kohalikku eelarvesse. Seal on kohalikul volikogul õigus oma eelarvesse tulevat tulumaksuosa muuta. "Näiteks peab kohalik omavalitsus rahvaga nõu, kui otsustatakse teha kõigile vajalik investeering. Et seda teha, võib kohalik tulumaksuosa mingiks ajaks tõusta," selgitab Mäeltsemees.

Linnade liidu tegevjuht Jüri Võigemast ütleb, et kohalike maksude kehtestamise küsimus on kohaliku omavalitsuse autonoomia küsimus.

Riik kärpis tänavu omavalitsuste eelarveid kokku ligi miljardi krooni võrra. Riik tõstis ise sealhulgas mitmeid makse, et oma eelarvet täita. Samas puudub kohalikel omavalitsustel sisuliselt võimalus riigieelarve kärbete tõttu linnade eelarvetesse tekitatud aukude täitmiseks uusi tuluallikaid otsida.

"Riigipoolsed maksukärped, mis tehti selle aasta veebruaris, näitavad, et kohalikul omavalitsusel puuduvad praegu võimalused sellele omapoolselt vastata," tõdeb Võigemast. Ehk siis riigipoolset eelarvevahendite äravõtmist kohalikelt omavalitsustelt takistada hetkel ei saa.