Eesti mereväelaev seilab esmakordselt Vahemerel
Vahemerel seilab Admiral Cowan NATO reageerimisjõudude ehk NRF-i koosseisus, mis tähendab, et laev peab viie päeva jooksul olema valmis sõitma ükskõik mis punkti maailmas. Toulonist lahkutakse viiekesi. Lisaks Eesti laevale sõidavad rivis Saksa, Taani ja Briti miinijahtija ning Briti staabilaev HMS Roebuck.
Touloni sadamast välja manööverdades pöörab belglaste miinijahtija ringi ja naaseb sadamasse. Raadioside teel antakse teada, et kõik seadmed ei toimi päris nii, nagu peaks. Meeskond loodab mõne tunniga vea parandada ja ülejäänud grupile järele sõita. Samalaadsed probleemid tabavad neljapäevase üle-sõidu jooksul ka teisi miinijahtijaid. Kellel hakkab streikima mootor, kellel generaator. “Sellised asjad juhtuvad paratamatult, sest masinad on ju kogu aeg töös,” selgitab komandör Seljamaa. “Kõik, mis liigub, ka kulub.”
Esimesel hommikul tabab väike viperus ka Cowanit. Ühe peamootori jahutustorude all puruneb kaks polti, mistõttu tekib oht, et mootor võib üle kuumeneda. Cowan sõidab edasi ühe mootori jõul ja mehaanikud asuvad purunenud polte välja vahetama. Mehaanikutele tähendab see viietunnist loksumist laeva kõige kuumemas osas ehk mootoriruumis, kus temperatuur tõuseb kuni 70 kraadini. “Põhimõtteliselt asendab mootoriruum meile sauna, ainult vihta ei ole,” naerab üks neist. Keset Vahemere laineid suudavad nad oma ülesande igatahes eeskujulikult täita ja peagi liigub laev jälle täiel jõul.
Üle laeva kõlab tulekahjuhäire. Kahjustusi 30 kilo kaaluvas varustuses kontrollima asuvad meeskonnad leiavad peagi, et süttinud on allohvitseride mess. Messist levib paksu suitsu ja sellest komberdab välja mänguverega kokku plätserdatud nooremmaat Ott Roosaar. Abitu Roosaar surutakse kanderaamile ja talutatakse järske redeleid pidi üles angaari. Tulekustutajad asuvad messi kustutama. Lõpuks lülitab ruumis peidus olnud allohvitser tossumasina välja ja arvab, et aitab küll.
Roosaar on samal ajal angaaris, kus tema eest hoolitseb laeva meedik leitnant Tõnis Kurm. Roosaarele on hapnikumask pähe pandud ja kolm kokka askeldavad parajasti kanüüliga. Telefonile kutsutud arst annab lahkudes käsu kanüül sisse panna. Seni kontaktivõimetu olnud Roosaar võpatab. “Päriselt ju ei pane?” söandab ta küsida. Seekord tal veab.
Ehkki meetrikõrgused lained panevad Cowani tugevalt loksuma, mis ühel hetkel annab reporterile ka veidi tunda, ei pea meeskonnaliikmed seda millekski.
Esimene tõeline tormikogemus võib neid oodata novembris Biskaia lahes, kui Cowan Eesti poole tagasi seilab. Sellegipoolest ei häbene mehed tunnistamast, et tugev torm saab teinekord ka neist võitu. “Meie saame tormiga süüa teha küll, ahjuroogasid näiteks, aga iseasi on see, kui palju sellest toidust ära süüakse,” naerab laeva peakokk vanemmadrus Andrei Orlov.
Meditsiiniohvitser leitnant Tõnis Kurmil on igaks juhuks alati käe-pärast ka nii merehaiguse vastu aitavad tabletid kui ka spetsiaalsed kõrva taha pandavad plaastrid. Afganistani-kogemustega Kurmil pole laevas seni ühegi tõsise juhtumiga kokku puutuda tulnud. “Kõige rohkem läheb vaja hoopis külmetushaiguste ravimeid, sest siseruumides töötab konditsioneer, aga väljas tekil on jälle palav,” räägib Kurm.
Augusta sadamast lahkub Cowan Kreeka ranniku ligidale ajaloo suurimale mereõppusele Noble Midas. Kaks ja pool nädalat kestval õppusel osaleb 80 NATO laeva.
Merel on üks Cowani meeskonna väheseid meelelahutusvõimalusi filmide vaatamine. Teler on üles seatud kõigis kolmes laeva messis: nii ohvitseride, vanemallohvitseride kui ka nooremallohvitseride ning madruste messis. Tõenäoliselt on laevas sadu filme, alates Uus-Meremaa B-kategooria õudusfilmidest kuni Stallone märuliklassika “Rambo” kõigi osadeni. Probleem on selles, et enamik filme on juba pähe kulunud. Eriti nooremallohvitseride ja madruste seas on seetõttu levinud ka arvutimängude mängimine.
Hoopis teiseks muutub elu siis, kui Cowan jõuab sadamasse. Tavaliselt juhtub see reedeti. “Reedene päev ongi kõige närvilisem, sest kõik tahavad ruttu linna pääseda,” räägib maat Tanel Võrk. Just siis tekivad ka järjekorrad duširuumide ukse taha. Mida linnas tehakse? “Kuidas keegi. Kes kõrtsi, kes poodi, kes randa,” lausub Võrk.
Küsimusele, mis sadamas on kõige kaunimad naised, vastab ta kiiresti: “Läti ja Leedu sadamates, ilma kahtluseta.” Kõrval istuv ohvitser lisab Mallorca.
Prantsuse Riviera lähedal Toulonis on Cowani meeskond eelmisest, humoorikat nime “Mustad oliivid” kandnud miinitõrjeõppusest jõudnud puhata kolm päeva, kui esmaspäeva pärastlõunal taas ankur hiivatakse. Õppuse parimad hetked püsivad meestel aga väga hästi meeles. Ilma pikema sissejuhatuseta otsib operatsioonide vanemallohvitser veebel Roland Vaisma üles allveeroboti filmitud video. Mööda merepõhja vaikselt liikuva roboti kaamerasilma ette astub ühtäkki iminappasid täis kombits.
“Alguses oli meie üllatus ikka väga suur, et mis see siis nüüd on,” meenutab Vaisma allveeroboti kohtumist kaheksajalaga. “Panime valgustuse kinni, kadus kombits ära. Lülitasime sisse tagasi, oli kohe ka loom tagasi,” muigab ta. Nii mängiti teineteisega mitu minutit, enne kui mere-elukas oma teed läks. Võimalik, et kõige ekstravagantsema leiuga sai Vaisma sõnul paar aastat tagasi hakkama üks hollandlaste miinijahtija, mis leidis mere põhjast kenasti neljal rattal seisva kuulsa Ida-Saksamaa sõiduauto Trabant.