Töid teostab AS Nordecon, kes planeerib raudteeviadukti tööd valmis saada maksimaalselt 33 tunni jooksul. Tööd algasid eile õhtul, mil kokkuleppel Eesti Raudteega suleti rongiliiklus Tartu-Petseri liinil.

"Uute, väga kiirelt teostatavate ehitustehnoloogiate kasutamisega viime teetöödest tuleneva mõju raudtee- ja maanteeliiklusele miinimumini. Varem tähendasid analoogsed tööd päevadesse, isegi nädalatesse ulatuvaid seisakuid, täna räägime loetud tundidest. Samas pole lühikesele teostusajale vaatamata tegu ajutise lahendusega: raudteeviadukti projekteeritud kasutusiga on 100 aastat," selgitas maanteeameti lõuna regiooni ehitusvaldkonna juht Janar Taal.

Seni oli samas kohas raudteeülesõit ehk maantee ja raudtee samatasandiline ristumine, kuid nüüd rajatavasse Tõrvandi liiklussõlme on kavandatud eritasandiline riste Tartu-Petseri raudtee ja Tõrvandi ning Ülenurme alevikkude vahelisel ühendusteel.

Sarnast tehnoloogiat kasutati ka Topi liiklussõlmes. Selle erandiga, et seal lükati raudtee viadukt paika, kuid Tõrvandi liiklussõlmes tõsteti raudtee viadukt õigele kohale. Selleks toodi Lätist kohale kraana, mille teeb eriliseks tõstevõime kuni 750 tonni ja noole kõrgus kuni 48 meetrit. See kraana on üks suuremaid mobiilseid kraanasid Euroopas ning selle kohale toomiseks läks tarvis 31 veoautot.

Viadukti montaaž puudutab ainult rongiliiklust, maanteeliiklus Ülenurme ja Tõrvandi vahel jätkub eelmisel aastal suunatud ümbersõidu kaudu.

Milline saab olema Tõrvandi liiklussõlm?

Tõrvandi liiklussõlmes on planeeritud rajada kaks ristet. Ühes ristes ristuvad omavahel põhimaantee 2 ja Tõrvandi ja Ülenurme vaheline ühendustee. Teises ristes ristuvad Tartu-Petseri raudtee ja Tõrvandi ning Ülenurme vaheline ühendustee.

Raudteeviadukt on üheavaline ja ava pikkus on 18,4 meetrit. Viadukti mõlemas otsas on konsoole osa pikkusega 2,8 meetrit. Konsoolse osa külge kinnituvad tagasein, tiivad ja pealesõiduplaat. Viadukti tala pikkus on 24 meetrit (tagaseinade välispindade vaheline kaugus). Viadukti kogupikkus on 31 meetrit (tiibade välisservade vaheline kaugus). Viadukti sildeehitise betoonkeha laius on 4,14 meetrit, laius koos käiguteedega on 5,42 meetrit. Viaduktialune kõrgusgabariit on viis meetrit. Tõstetava raudteeviadukti kaal on ca 300 tonni.

Staatiline skeem: konsoolidega lihttala.
Viadukti materjal: järelpingestatud raudbetoon.
Vundamendi tüüp: raudbetoonvaiad.

Viadukti projekteeritud kasutusiga on 100 aastat ja see on projekteeritud arvestusega, et kõrvale on võimalik rajada perspektiivne raudteeviadukt, raudtee telgede vahekaugusega 4,3 meetrit. Viadukti ehitus toimub Eesti Raudtee AS-iga kokku lepitud akendes. Viadukti ehitust alustatakse vaiatöödest. Raudtee kõrval ehitatakse valmis sildeehitus ja pealesõiduplaadid. Edasi teostatakse raudteeviadukti montaaž.

Tööde käigus eemaldatakse raudtee pealisehitis ja muld. Vaiad lõigatakse maha ettenähtud kõrguselt ja paigaldatakse tugiosad. Tekiplaat koos taladega tõstetakse ettenähtud kohta ja alustatakse raudtee muldkeha taastamisega. Rajatakse pealesõiduplaatide killustikalused ja monteeritakse pealesõiduplaadid. Taastatakse raudtee pealisehitus ja viadukt avatakse liiklusele.

Omanikujärelevalvet teostab Taalri Varahaldus.