Kuritarvitused tulid avalikuks, kui üks inimene palus suvel ministri eriloal lubada arvele võtta väikebussi Chevy, kirjutas Eesti Päevaleht.

“Teatasime, et selliseid erandeid me ei tee,” ütles Atonen. “See inimene tõestas meile, et tegelikult on sellesarnane masin juba varem arvele võetud ja et miks siis tema oma võtta ei saa.” Algatatud kiirjuurdlus uuris viimase aasta jooksul arvele võetud 34 Ameerika auto tausta, kuuel juhul jäi arvelevõtmise põhjus segaseks.

Lähemal uurimisel selgus, et neist kaks olid saadud kingitusena, kaks vastasid euroliidus kehtivatele nõuetele, üks registreeriti Eestis ajutiselt ja üks võeti arvele ARK-i peadirektori Eero Tilli eriloal. Ühelgi neist juhtudest poleks tohtinud autosid arvele võtta. “ARK-il pole meile selget selgitust, kuidas selline asi võimalikuks sai,” ütles Atonen.

ARK-i juhtkonna selgituse kohaselt osutus lubamatute autode arvelevõtmine võimalikuks peakontori töötaja tõttu, kes said karistada distsiplinaarkorras noomitusega. Sama rikkumise toime pannud Tallinna ARK-i kontori töötaja jäi aga karistuseta.

Detsembrist ametist lahkuv ARK-i juht Eero Till väitis, et see on vale tõlgendus, et just tema eriloal võeti auto seadusevastaselt arvele. “Mina suunasin selle edasi tehnoosakonda ja kinnitasin, et juhul kui tüübikinnitus vastab nõuetele, siis võib auto arvele võtta,” ütles ta.

Meelis Atoneni sõnul on ministeerium lubanud seni Ameerika autosid võtta Eestis arvele vaid erandjuhtudel — põhjusel, et sellesarnast autot pole Euroopast võimalik hankida. “Näiteks Kalevi kommivabrikul lubasime arvele võtta suure treilerauto,” lisas ta. “Samuti andsime ühe spetsiifilise auto registreerimiseks loa Eesti Raudteele.”