Tallinna transpordiameti projektijuhi Tiit Laiksoo sõnul on süsteemi rakendavale ettevõttele Thoreb AB juba pärast teist ajapikendust töö tähtajaks määratud 31. oktoober, kirjutab Eesti Päevaleht.

“Nad ei ole suutnud kogu projekti lihtsalt veel ellu viia,” möönis Laiksoo tööde keerukusele viidates. “Nad on küll pannud selliseid süsteeme üles nii Põhjamaades kui ka Ameerikas, kuid millegi niisugusega nagu Tallinna liiklus ei ole nad varem kokku puutunud.”

Kuigi prioriteedisüsteem ise on valmis, paigaldatakse bussidesse veel infotabloosid, pardakompuutreid, GPS-seadmeid ja raadiomodemeid, töö on osa rahvusvahelisest SMILE-projektist. “Kõik see on väga aeganõudev, kuna Tallinna bussipargis on peaaegu kõik masinad erineva väljalaskeaastaga,” põhjendas Laiksoo.

Juba esimesel katsepäeval sai ristmikule lähenevatele ühissõidukitele rohelise tule andev süsteem trollijuhtidelt kriitikat. Nende arvates polnud aru saada, kas süsteem töötab või annab mingit ajalist võitu.

Laiksoo sõnul ei maksa neid reaktsioone siiski üle tähtsustada, sest katsetuspäeval polnud veel üleval fooride lisasektsioone. Nende ülemises osas on dioodid, mis hakkavad prioriteeditaotluse vastuvõtu järel vilkuma ja annavad nii teada, et taotlus on töötluses.

“Seetõttu ei saanudki trollijuhid esimesel päeval aru, kas süsteem toimib või ei,” rääkis Laiksoo. “Nüüd, pea poole aasta vältel, ei ole küll minuni negatiivset tagasisidet jõudnud.”

Üle 70 miljoni krooni maksnud prioriteedisüsteemiga on praegu liidetud 150 Tallinna ühissõidukit ja süsteemi abil saab rohelist tuld küsida linna 25 ristmikul. Esialgsed analüüsitulemused näitavad, et suurt ajalist võitu, mis lubaks sõidugraafikuid kardinaalselt muuta, ei ole veel saavutatud. Küll aga on paranenud ühissõidukite sõidugraafikus püsimine — graafikust mahajäämise korral annab foori automaatsüsteem sõidukile ennetava rohelise tule või pikendab selle kestust.