Savisaare sõnul on Eestis alkoholi tarvitamise arvestuslik kogus ca 13 liitrit absoluutset alkoholi ehk puhast piiritust aastas iga inimese kohta. „Eestil ei ole selles osas EL liikmesriikide seas võrdset,” ütles Savisaar reedel Ühenduse Alkoholivaba Eesti (Ave) üldkogul, teatas Keskerakonna pressiesindaja.

Savisaare sõnul toovad teadusuuringud ja maailmapraktika esile, et alkoholist tingitud tervise-ja majanduskahju kõige efektiivsemaks vähendamiseks on vaja piirata alkoholi kättesaadavust. „Seda kinnitas ka Tartu Ülikooli tervishoiu instituudi, Maailma Terviseorganisatsiooni ja Sotsiaalministeeriumi hiljuti avaldatud ühisuuring haiguskoormuse tõttu kaotatud eluaastatest Eestis,” ütles Savisaar.

„Ainuüksi avalikkusele suunatud alkoholireklaami keelustamine päästaks selle uuringu põhjal aastas 15 296 eluaastat. Arvestuslikult moodustavad alkoholi liigtarvitamise tõttu nii haigestumise kui kaotatud tööpäevade ja tööealiste inimeste varajase surmaga seotud kogukahju 2 — 5% SKP-st.”

Savisaare sõnul ei saa pidada normaalseks, et hinnaerinevus karastusjoogi ja lahja alkoholi vahel on suhteliselt olematu ning lausa ähmastunud selliselt, et alaealised isegi ei tea, et nad karastusjoogi asemel joovad alkoholisisaldusega jooke.

„Alkohoolsete jookide, olenemata nende kangusest, öine müügikeeld peaks olema üleriigiliselt ühtlustatud,” ütles Savisaar.

Savisaar ütles, et poliitilise läbimurde saavutamisel tuleb arvestada alkoholi kättesaadavuse piirangute seadmisel reaalset olukorda, kus piirangute toetajate vastaspoole moodustavad huvigrupid, kelle sissetulekud sõltuvad otseselt alkoholimüügist.

„Need on tootjad, vahendajad, müüjad, meediaväljaanded ja reklaamifirmad,” selgitas ta. „Suur hulk on ka neid avaliku arvamuse mõjutajaid, kes lihtsalt arvavad, et piirangutest pole mingit abi olukorra parandamiseks. Seega on tegemist komplitseeritud probleemiga, mida ei suuda lahendada üks ametkond ega poliitiline jõud omaette võttes. Positiivseid muutusi on siiski võimalik saavutada poliitilise tahte suunamiseks siis, kui me järjekindlalt ja aktiivselt ise selleks samme astume.”

Savisaar ütles, et televisioon kui kõige mõjuvõimsam vaatajaskonna suhtumiste ja seisukohtade kujundaja ei tohiks alkoholi üldse reklaamida, sest alkoholi tarvitamine Eestis on ületanud kahekordselt piiri, mida WHO eksperdid peavad saatuslikuks rahvana säilimise aspektist.