Eesti maausulisi ühendav Maavalla Koda esitas kaitsepolitseiametile avalduse, milles palus välja selgitada, kas mai alguses Viru-Nigulas toimunud inimkuju põletamises on täheldatav kuriteo koosseis, teatas Maavalla Koda Delfile.

SA Virumaa Muuseumid, EELK Viru-Nigula koguduse ja Viru-Nigula valla korraldatud tseremoonial elustati sümboolselt 366 aasta eest toimunud arvatav tulemõrv, mille ohvriks langes kohalik rahvaarst Kongla Ann.

“Kristlikku vägivaldset fundamentalismi manifesteeriva tseremoonia korraldamine riigi ja omavalitsuste asutatud sihtasutuse poolt koostöös luterliku kiriku kogudusega tekitab maausuliste hulgas erilist nördimust,” kirjutas Maavalla Koda kultuuriministrile.

„Niisugune sümboolne tseremoonia näitab korraldajate otsest vaenulikkust Eesti põlisrahva kultuuripärandi vastu. On eriti kahetsusväärne, et sündmus toimus sihtasutuse korraldusel, mille asutajate hulgas on Kultuuriministeeriumi poolt esindatud Eesti riik. Sellega on Eesti riik kaudselt kiitnud heaks kolm ja pool aastasada tagasi Rootsi võimude ja luterliku kiriku vägivallateod nende vastu, kelle ainus süü oli Eesti põlisrahva pärimuse tundmine ja edasikandmine.”

Peapiiskop Andres Põdrale saadetud kirjas osutab koda, et EELK koguduse osalemine sümboolsel mõrval teeb kiriku vastutavaks minevikusündmuse taaselustamise ja seega sellele moraalse heakskiidu andmise eest:

“Seetõttu soovime EELK ametlikku hinnangut minevikus Eestis toimunud niinimetatud nõiaprotsesside kohta. Kas EELK loeb need protsessid vajalikuks ja õigustatuks ning kas EELK loeb ennast tänapäeval tolleaegse luterliku kiriku ideoloogia järgijaks? Siinjuures tuletame meelde, et katoliiklaste paavst Johannes Paulus palus oma kiriku nimel vabandust inkvisitsiooni-aegsete hirmu- ja vägivallategude eest. Ühtlasi palume EELK konkreetset seisukohavõttu EELK Viru-Nigula koguduse poolt korraldatud Kongla Anne teistkordse hukkamise suhtes.”

Eesti maausulised, keda esindab Taarausuliste ja Maausuliste Maavalla Koda, on Kongla Anne ja tema kaasaegsete loodususuliste pärimuse järgijad ja edasikandjad. Seepärast käsitab koda toimunut mitte ainult kogu Eesti ajaloo ja pärimuse mõnitamisena, vaid ka kui otsest vaenulikku akti maausuliste vastu.