Allveearheoloog: taksopargi laevahuku põhjuseks oli inimeste paiknemine

 (8)
Allveearheoloog: taksopargi laevahuku põhjuseks oli inimeste paiknemine
Delfi

Allveearheoloog Vello Mäss, kes on võtnud eesmärgiks jõuda 1969. aasta juulis uppunud kunagise Taksopargi töötajatega uppunud laevani ja selle saladusteni, peab pärast juurdlusmaterjalidega tutvumist laevahuku põhjuseks kalatraaleris olnud inimeste valet asetust.

Mäss tutvus riigiarhiivis kahe paksu köitega, mille merendusterminoloogiat täis dokumendid on koostatud vene keeles. Ta rääkis Delfile, et materjalid olid talle arusaadavad ja neist ilmnes, et erilist tähelepanu pöörati sellele, kui halb ilm ikkagi oli.

„Meremeeste vaatevinklist ja kehtiva ilmateate arhiivi järgi polnud see ilm hull,“ rääkis ta. „Taganttuul oli 3-4 palli, aga merendusest kaugemal olevad inimesed hindasid ilma halvemaks. Suurt tähelepanu pöörati ka sellele, kui palju oli laeval alkoholi tarbimist nii paadimeeskonna kui ka reisijate poolt. See on täiesti välistatud, et seal oleks tegemist olnud ebakainete inimestega.”

Ka ebanormaalset paadikõigutamist ei olnud tema sõnul mainitud. “Üks-kaks meest kõigutasid end paadis laine rütmis, aga see poleks viinud laeva hukuni. Inimesed olid aga veepiirist ülalpool — tekil — see oli laeva püstivuse seisukohast liiast. Eks see oligi selle õnnetuse põhjus.“

Mässi sõnul oli tegemist täiesti uue paadiga, mida kolhoosidevahelises laevatehases ehitati. Ka kahes teises paadis oli palju inimesi, aga teised olid tekita lahtised paadid ja inimesed asusid neis sügavamal, mistõttu laeva püsivus oli parem.

Seotud lood:

Ka sellist hulka inimesi ei olnud varem selle paadiga transporditud. Samuti polnud mõeldav kedagi Taksopargi töötajate taidluskollektiivist maha jätta. Ümber läinud ja uppunud kalatraaleris oli Mässi sõnul 36 inimest ja kaks meeskonnaliiget.

„See oli pretsedenditu üritus, sest ega need Prangli paadimehed ei olnud ka varem nii palju reisijaid vedanud,“ tõdes paadivraki otsinguid juhtiv allveearheoloog. „Seal oli õnnetute asjaolude kokkusattumine. Süüdi jäi nii paadi juht kui ka laevastiku kapten, kes küll nende paatidega ei tegelenud otseselt. Asi oli kõik Moskva kontrolli all ja kohtuotsus pidi olema ka vastavalt kaalukas.“

Konkreetsetest nimedest ja karistustest Mäss ei rääkinud.

Traaler TRP 1281 uppus 1969. aasta 19. juulil Aegna ja Prangli vahel. See oli üks kolmest paadist, millega sõidutati Tallinna Taksopargi taidlejaid. Uppunud paadis olnud inimestest hukkus 12, neist üheksa jäi märga hauda.

Suve hakul oletas Vello Mäss, et on leidnud uppunud aluse vraki, kuid nüüd selgus, et nii see tegelikult pole. Leitud vrakk on otsitavast aluses suurem. Mäss on lubanud jätkata õige kalalaeva otsingud merepõhjast.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare