Tais elab umbes 23 miljonit naist vanusegrupis 15-64 aastat, siin on erinevad rahvad ja sotsiaalsed klassid, kuidas on üldse võimalik neid nii vabalt kokku üldistada? Ometigi on muul maailmal, aga eriti arenenud lääneriikidel, kombeks näha Taid eelkõige kui seksiturismi Mekat ning Tai naisi kui prostituute. Iga paari aasta tagant leiavad isegi CNN või BBC — rahvustelevisioonidest rääkimata — meeskonnad, et nad tahavad tulla Taisse puhkama, ning et seda siis õigustada, ketravad valmis mingi reportaaži siin lokkavast seksiärist. Nad otsivad tavaliselt ekstreemsusi ja leiavadki need.

Kallutatud sotsiaalporno

Selliseid kallutatuid ent justkui “teravalt” mõjuvaid sotsiaalreportaaže on tehtud ju ka Eesti kohta, selge ju, et ka Ida-Euroopa naised on prostituudid! Ometigi võiks neid teha ka CNNi ja BBCi kodumaal, tuleb vaid vastavad tänavajupid ja kohad, kus seksiäri õitseb, üles otsida ning siis kaadri taga hüpnootilise häälega kurta, et näe, Ameerika või Briti naised on seksiobjektid. Kuid see tunduks kohalike vaatajate jaoks ilmselge vassimise ja valetamisena.

Tai aga on arengumaa, piisavalt kauge ja müütiline, et selline üldistus lääne vaataja jaoks tõene näiks. Samas on tegemist üleoleva lihtsustatud sotsiaalpornograafiaga, tüüpilise lähenemisega arengumaid (k.a. Ida-Euroopat) kajastavates lääneriikide tele- ja fotoreportaažides.

Magnetina mõjuvad naised

Kuid läänes levinud Tai naiste kuvand pole pigimust, sellel on ka teine, õhuline valge pool. “Mis on Tai naiste saladus? Miks mõjuvad nad magnetina Lääne meestele?” küsis mult kirjastaja, kui kirjutasin oma raamatut “Minu Tai”. Küsimus jäi õhku rippuma ning mul pole muud pääsu, kui proovida sellele vastus leida.

Tegu on tõelise dilemmapuntraga: ühelt poolt tahab muu maailm uskuda, et Tai naised on seksiobjektid või noh, prostituudid, teisalt on aga hämmelduses, miks needsamad muu maailma mehed neist seksiobjektidest nii arukaotuseni sisse võetud on? Tundub, et need kaks kuvandi poolt on teineteisega seotud nagu yin ja yang.

Uhke tupptulistaja

Tutvustasin aasta tagasi ühele mul külas olnud Austraalia sõbrale Bangkoki ööelu, muuhulgas käisime ka Long Gun -baaris Soi Cowboyl. Show üheks etteasteks oli lae all rippuvate õhupallide katkitulistamine. Nooli lasid oma tupelihaste abil lendu kaks porgandpaljast tüdrukut, kes olid laval selili, alakeha üles tõstetud, tulistav tupp esimese rea meeste nägudest ehk poole meetri kaugusel.

Üks tüdruk pusis ja pusis, teine lasi ovatsioonide saatel pauguga katki oma lavapoolsed pallid, keeras siis ümber ja lasi puruks ka teise poole pallid. Lummatud mehed olid täiesti pöördes, tüdruk ise tegi vabalt ja uhkelt laval piruette nagu olümpiavõitja, ilmselgelt nautides oma seksiobjektiks olemist.

Mu õndsa naeratusega sõbrale jättis see kustumatu mulje kogu eluks: “Vaat see on anne!”, teatas ta. Eesti meestel oli eile sama moosine naeratus näol, kui laval korraga kümneid paljaid tüdrukuid väänlemas nägid. Meie kohal tammusid aga omakorda klaaslael kümned aluspüksteta tüdrukud tantsida. Ka meie ees istuvatel valgepäistel vanematel inglise härrasmeestel olid sellised näod, nagu oleks nad unistuste kommipoodi sattunud.

Olen seda fenomeni korduvalt näinud. Kergeid tantsuliigutusi tegev paljas naine mõjub mehele kui oopium, paralüseerib ta täielikult. Mees ei suuda naiselt pilku rebida, ta on võimeline ainult kohtlaselt naeratama, ta ei suuda mõelda ning tal pole juhtuva üle kontrolli.

Kas naine on tõesti objekt?

Nii et go-go-laval olevad poolpaljad näitsikud on järsku need, kes meesvaatajaid kontrollivad. Aga kes on siis seksiobjekt ja kes on seksisubjekt? Kas oma seksuaalsuse mõjuvõimu nautiv naine on objekt ja teda arukaotuseni jõllitav mees ikka veel subjekt? Kas tõesti need paljalt ja uljalt SM-stiilis vigurperfomance-i tegevad või posti ümber sulnisvõrgutavalt keerlevad nummerdatud tüdrukud on ilma valikuvabaduseta ja isikliku tahteta vaesed arengumaa seksitööstuse orjad?

Ametlik peavoolu nägemus seda väidab, naiste seksitööga ekspluateerimise vastu võitlevad lugematud rahvusvahelised organisatsioonid ning riikide valitsused, nii ka Tais. Fakt on see, et seksitööstus eksisteerib ning õitseb endiselt, iga päev siseneb sellesse suur arv noori naisi. Kas keegi või miski sunnib neid kõiki?

Mu tuttavad tailannad väidavad, et keegi neid tüdrukuid seal laval tantsima ja klientidega seksima ei sunni. Sellised ilusad külatüdrukud leiavad kohe töö linnas kaubamajas müüjatena, pole isegi mingit haridust vaja. See on lihtsalt kergeim ja lõbusaim viis teenida lihtsat raha ning leida endale rikas mees.

Rikka mehe armuke

Mia noi ehk rikka mehe armukese karjääri valimine on Tais, nagu mujalgi Aasias, levinud aastasadu. Selleks pole vaja muid eeldusi kui ilus välimus ning rõhutatud naiselikkus, sealhulgas seksuaalsus. Rikka mehe abikaasa on ju juba vanem ja kulunud ning kuna tema ühiskondlikuks kohustuseks on olla väärikas ema, siis naiselikku seksuaalsust tal enam palju pole. Ausalt öeldes toimib sama süsteem ka Läänes ning Eestis. Maksab vaid kiigata kollase ajakirjanduse lemmikteemasid ja –persoone.

Tüdrukud, kes suudavad ja oskavad meestest endale äri- ja elatusallika teha ning kindlustada oma tulevikku, pole mingil juhul ohvrid ja objektid. Nad on ettevõtlikud ja oskuslikud subjektid. Nad teavad, et Tai kultuuris pole tähtis, mida sa teed, vaid kuidas sa paistad. Baaritüdrukud esinevad oma kodukülas kui poemüüjad ja ettekandjad. Mitte kunagi, mitte iialgi ei tuleks keegi neist lagedale jutuga, et ta on prostituut ja seksiobjekt.

Prostituutide päästmine on romantiline uskumus

Läänes on levinud romantiline uskumus, et prostituute tuleb päästa, kuid mehed oma kodumaal seda uskumust ei rakenda, sest nad põlgavad ära sealse prostituudi sotsiaalse klassi. Taisse tulles aga hakkab meestel tööle "Pretty Womani" sündroom. Tai küladest pärit vähese haridusega prostituudid on nende jaoks eksootilised, väikesed, saledad, pikkade tumedate juustega; mehed usuvad, et nad on alati anduvad, sõnatult alluvad, teenindusmeelsed — ühesõnaga seksuaalsed ja väga naiselikud! Lisaks veel palju osavamad võrgutajad kui naaberriikide samasuguse eksootilise välimusega naised.

See on lihtsalt uskumatu, kui naiivseks mehed siin muutuvad. Näiteks usuvad nad reeglina baaritüdrukute tüüpvalet, et “ma olen siin töötanud vaid kuus nädalat ning mul on olnud vaid kaks klienti, et kas ma olen nüüd sinu arvates paha tüdruk?” Edasi järgnevad jutud pere raskest majanduslikust olukorrast, pühvlite surmast ja haigetest vanematest. Ja muidugi tundub nii õilis ja õiglane üht arengumaa kaunitari päästa!

Tuhanded lääne mehed saadavad iga päev Taisse oma pruutidele või juba naistele raha. Mõned naised saavad rahasaadetisi mitmelt mehelt korraga. Nad on osavad ärinaised, kes teavad, kuidas oma seksuaalsust kui vahendit kasutades meeste arvetelt raha teha ning oma elu kindlustada. Nad kasutasid seksiärisse sisenemist kui hüppelauda oma erabisnise loomiseks.

Naised valitseks maailma

Wikipedia andmetel on Tais umbes kaks miljonit naisprostituuti. Usutavad andmed puuduvad, sest ametlikult on Tais prostitutsioon seadusega keelatud. “Meil on jah seksimaa kuulsus, aga see on ammu siin kultuuris nii olnud ja ma ei usu, et see muutub. Las olla. Sest kõva häälega ja ametlikult ei räägita, järelikult pole olemas,” ütles mulle kord tailanna Pat.

Muidugi, kes ikka tahaks kinni keerata sellist globaalset ja traditsioonilist rahasampot nagu seda on seksiäri, kus objektiks naised. Äri on sama iidne kui patriarhaalne ühiskonnakord. Äri-idee on ülilihtne — tekita defitsiit ning siis hakka seda oma kontrolli all müüma.

Kui naiselik seksuaalsus on religioonide ning neil põhinevate ühiskondlike moraalinormide abil demoniseeritud ja marginaliseeritud, on seda hea selle järele janunevatele meestele turustada. Tai naiste saladus on selles, et nemad saavad mehhanismist aru, ning ei hooli deemonitest, vaid võtavad oma seksuaalsuse enda kontrolli alla. Nad on yin yan -naised.

Mõtle, kui seda teeks kõik maailma naised? Kes siis maailma valitseks?