Keskkoolist/gümnaasiumist saab peamiselt formaalse hariduse. Kuid on veel hulk elutähtsaid teadmisi ja oskusi, mida läheb vaja igapäevaelus, aga omandatakse neid nii koolis kui ka väljaspool kooliseinu. Need on igapäevaoskused, mis tagavad nii enese kui ka kaaslaste eluhoiu (näiteks esmaabi), toidu hankimise ja töötlemise jmt. Sellised teadmised ja oskused soosivad isiksuse arengut, mistõttu tõuseb tema autoriteet ja edukus.

Nendel põhineb ka ladusa suhtlemise oskus, mistõttu kasvab sotsiaalne sidusus ja solidaarsus kogukonnas, aga ka rahulolu iseendaga.

Hiljuti avaldas Briti ajakiri "Country Life" artikli, milles loetletakse 39 teadmist/oskust, mis tagavad parema elu ja milleta 21. sajandil on raske läbi saada. Alljärgnevalt esitame nimetatud igapäevaoskuste loendi. Analoogilise nimekirja koostas ka Vene ajaleht "Komsomolskaja Pravda". Esitame ka selle, et oleks võimalus neid võrrelda.

Noorte inglaste igapäevaoskuste koodeks

"Country Life" toimetuse esituses peaks keskhariduse omandanud inimene lisaks/täienduseks koolisõpitule teadma/oskama/suutma:

1. Valmistada kolmest erinevast menüüst võetud roogadest piduliku õhtusöögi.
2. Öelda "Palun, kas te suudate mind aidata" araabia, kantoni (hiina keele dialekt), urdu, hispaania ja vene keeles.
3. Mängida vähemalt üht pilli, olgu see siis tam-tam või suupill.
4. Ratsutada hobusel vähemalt algaja tasemel.
5. Olema asjatundja tehnika alal, oskama häälestada uusimaid tehnikaseadmeid.
6. Rääkida tundeliselt ja asjatundlikult viiest inglise klassikalisest kirjandusteosest.
7. Teha inimesele vajadusel kunstlikku hingamist.
8. Teada, kuidas seemnetest kasvatada porgandeid, tunda ära viis meie maal kasvavat puud, määrata 20 liiki lilli ja teha esinduslik lillekimp.
9. Oskama käsitleda relva, nülgida jänest, kitkuda tuvi.
10. Parandada jalgrattakummi ja panna rattale ketti tagasi peale.
11. Tantsida eightsome reel'i (šoti ringtants), Straussi valsi saatel ja tantsida Lady Gaga rütmis.
12. Tegema vahet Sauvignon Blanci ja Chardonnay' lauaveinid vahel, segada mojitot või margaritat.
13. Kirjutada meeldejäävat tänukirja.
14. Tunda ja eristada Mozarti, Elgari (briti helilooja, 1857-1934) ja Händeli muusikat-
15. Paigaldada seinale riiuli ja pistikupesa.
16. Siduda lipsusõlme.
17. Seilama purjekal üle Solenti.
18. Õigesti lõigata tükkideks hautatud liha.
19. Eristada arhitektuuristiile.
20. Pidada kõnet, lõbustada kuulajaid anekdoodi või naljaga, laulda vähemalt kaht laulu peast.
21. Roolida traktorit, ümber pöörata veoautot koos haagisega, vahetada mootoriõli, vahetada autoratast.
22. Orienteeruda viies pealinnas.
23. Korraldada kodus pidulikku lõunasööki, teha kõik, et külalised tunneksid end mugavalt.
24. Pareerida vähemalt kümme ründelööki tennisemängus.
25. Laduda oskuslikult lõkkepuid ja neid süüdata.
26. Demonstreerida kolme trikki mängukaartidega.
27. Tunda tähistaevas ära viis tähtkuju ja leida Põhjanaela.
28. Lugeda punkte kriketimängus.
29. Asjatundlikult rääkida viiest Inglismaa vaatamisväärsusest.
30. Avada pudeli šampanjat ja täita pokaalid.
31. Triikida särki, õmmelda ette nööp, õmmelda kinni rebendi.
32. Vähemalt tund aega lõbustada mudilasi osavate trikkide ja muinasjuttude vestmisega.
33. Lugeda maakaarti, panna üles telki ja pakkida seljakotti.
34. Hästi tundma vähemalt üht da Vinci, Constable'i, Degas', Turneri ja Canaletto maaliteost.
35. Osata kontrollida oma pangaarvet.
36. Vältida osalemist jalgpallifännide märulis.
37. Viisakalt suhelda kuningliku perekonna liikmetega.
38. Esitada restoranis resoluutse, ent viisaka pretensiooni.
39. Aidata poegivat lammast.

Vene noorte eluküpsuse koodeks

Mida meie naaberriigi noor peaks teadma ja oskama, et igapäevaelus läbi lüüa?

1. Kiiresti unustama ülearuse teabe, mis on saadud koolis või ettevalmistuskursustel.
2. Oskama esile tuua olulist ja eraldama seda teisejärgulisest.
3. Suutma hüljata armsad, ent mittevajalikud esemed.
4. Kolmeminutilises monoloogis mitte kordagi kasutama sõnu "nagu", "tähendab", "cool".
5. Teadma ja oskama kasutada juriidilisi nippe, et vältida teenistust sõjaväes.
6. Olema võimeline ellu jääma "ahtavõitu toidukorvi" tingimustes, kokkamisel "ühitada ühitamatut".
7. Osata kustutada kõikvõimalikke põlenguid.
8. Rääkima soravalt inglise keelt.
9. Mitte alluma agressiivse reklaami peibutistele, mitte uskuda seda, mida kirjutavad ajalehed või millest räägitakse teleris.
10. Tabama kõrgkooli ülespuhutud nime tagant tema tegelikku akadeemilist potentsiaali.
11. Olema võimeline lõpuni läbi lugema keeruliste tehnoriistade instruktsioonid.
12. Tundma liikluseeskirju.
13. Külmalt suhtuma korralisse arstlikku läbivaatusesse ja dispanseerse ravi nõuetesse.
14. Mitte kartma puhast paberilehte.
15. Õppima planeerima oma tegemisi vähemalt paari lähema tunni piires.
16. Oskama suhelda liiklusinspektoriga selliselt, et ei kannataks tema ja ka enda väärikus.
17. Enne kui ülesande lahendamist suutma lõpuni läbi lugeda selle ülesande kõik tingimused.
18. Teadma peast riigi hümni sõnu, olema võimeline seda kaasa laulma.
19. Teadma oma sugupuud vähemalt kolmanda põlveni tagasi.
20. Oskama valada pudelit viina "õiglaselt kolmele".

Igapäevaelu koodeksite võrdlus

Kui nüüd põgusalt võrrelda kaht esitatud koodeksit, siis märkab kohe, et nende erinevused on suured. Noored inglased peavad ladusalt toime tulema nii kuningakojas kui ka lambalaudas. Tähtsaks peetakse iidseid igapäevaoskusi nagu jänese nülgimine ja liha tükeldamine, aga ka moodsate tehnovahendite kasutamist. Vene noored murravad samal ajal pead, kuidas köögis "ühitada ühitamatut".

Inglased pööravad palju tähelepanu spordile ja kehakultuurile – tennis, ratsutamine, purjetamine. Venelaste koodeksis ei kohta sõnagi kehakultuurist. Noored inglased peavad kõige olulisemaks head suhtlemisoskust, alates kuningakojast kuni lastetoani välja. Hea suhtlemisoskus viib pärale! Ükskõik kuhu!

Ülalesitatust saab aga teha ka mõned põgusad järeldused. Igal rahval on oma igapäevaoskuste koodeks. Erinevused koodeksites sõltuvad rahva ajalookogemusest, tsivilisatsiooni ja kultuuri eripäradest. Kindlasti sisaldavad tänapäeva koodeksid ka ühiseid nõudeid, näiteks moodsate tehnovahendite kasutamisoskuse kohta. Samas, ajavool viib osa oskusi unustuse hõlma. Veel 70-80 aastat tagasi kuulus elutähtsate oskuste sekka oskus hobust vankri ette rakendada. Paljud tänapäeva linnanoored on hoburakendit näinud vaid kinolinal.

Aga Eesti noorte igapäevaoskuste seis?

Millised on need tähtsamad igapäevaoskused, mis Eestis peaks tagama parema elu 21. sajandil?

Ei saa väita, et meil selles osas poleks midagi tehtud. Näitena võib tuua Lohusuu õuesõppe suvekooli õpetajate soovitused 11-12-aastasele lapsele: noaga lõikamine ja saega saagimine, tikutõmbamine, tuletegemine ahjus või lõkkena, juurviljade koorimine ja toiduks valmistamine, leiva-saia valmistamine jahust ja viilutamine, onni tegemine, riiete parandamine ja õues õigesti riietumine, kümne esmase tee- ja ravimtaime tundmine, keha kergendamine väljaspool WC-d, sõlmede tegemine. Seda loendit võib hinnata kui eluga toimetuleku algkursust.

Aga kui võtta eluaastad, mis algavad pärast küpsustunnistuse kättesaamist, siis loetletud oskusi tuleb täiendada. Kes võiks selle ülesande enda kanda võtta?

Eesti rahvuskultuuris on nõuded elutähtsate oskuste kohta kindlasti olemas, kuid nad on hajali. Vaja oleks need nõuded välja noppida ja reljeefselt sõnastada. Koodeks tuleks internetti üles riputada, et see oleks kõigile kättesaadav. Asja mõte on selles, et noored näeksid, milliseid igapäevaelu peamisi teadmisi ja oskusi neilt oodatakse. Paljud neist püüaksid esinenud lüngad ka iseseisvalt täita.

Suur osa igapäevaoskustest liigub kanalites, mis on väljaspool formaalset haridussüsteemi–kooli. Kuid moodsa kooli ülesanne (näiteks, kooliuuendaja C. Freinet' järgi) on integreerida erinevatest allikatest saabuvad teadmised ja oskused selliselt, et õpilasel kujuneks kõigest sellest mõtestatud tervik ja ka heal tasemel igapäevaoskused. Siin on mõttekoht aineõpetajatele, klassijuhatajatele, laste suvekoolide ja suvelaagrite juhendajatele, õuesõppe korraldajatele.

Väga tahaks teada, millised on need 40 sammu, mis teevad Eesti abituriendi tulevase elu paremaks?