Ameti ettekirjutuses räägitakse vedurijuhist, kes läks tööle hommikul poole üheteistkümne paiku ja vabanes sealt järgmisel päeval kella poole kahe aegu – päeval, mitte öösel. Kokku järjest tööl umbkaudu 27 tundi (üksnes neljatunnisest puhkepausist selle jooksul kindlasti ei piisa).

Kas te läheksite mingi sõiduvahendiga sõitma, kui teaksite, et selle juht on juba üle ööpäeva rakkes olnud? Uuringud viitavad, et 24 tundi üleval olnud juht on sama hea reaktsiooniga, nagu oleks tal hinge all promilline joove.

Kõik see kokku kõlab umbes nagu õnnetus, mis hüüab tulles. Elroni jutt, et ületundide ja intsidentide vahel pole seost, ei kõla paremini kui „siiani pole ju veel midagi juhtunud”. Kuritegelikust lohakusest lahutab sellist suhtumist üks sõna: „veel”.

Ööpäeva magamata juhil on samasugune reaktsioon, nagu oleks tal promilline joove.

Taga targemaks, Elroni vastustest ametile paistab soov hoida osa infot enda teada. Rongide hilinemis- ja ärajäämispõhjusi lahates on tehnilise järelevalve ametile saadetud tabel, milles peale taristu ja rongikoosseisude puhul ilmnenud hädade ilutseb salapärane punkt „muud põhjused”. Need moodustavad tõrgetest isegi üle poole. Riigifirmal on kas ükskõik või hämatakse sihilikult.

Ilusad Stadlerid üle võtnud Elron pettis diiselrongide kasutajate ootusi, pakkudes neile tipptundidel võimalust kogeda, mida tunnevad sardiinid konservikarbis, jättis ära lubatud toitlustamise ja „avastas” nüüd, et ka jalgrattaid tuleks pigem piirata. Lihtne on ajada kõik rongide vähesuse ehk võimatute tingimuste kaela. Ohutus selliseid sõnamänge aga ei luba. Väsimusest purjus juhte kasutav ettevõte hoopis kinni panna ja rongid kellegi teise hallata anda oleks parem kui matta kümneid õnnetuste ohvreid.

Rongide ohutuse eest vastutab Elroni omaniku esindajana riigifirma ning majandus- ja taristuminister Kristen Michal. Tema eelkäijad Juhan Parts ja Urve Palo jätsid talle tõesti kenakese portsu. Aga niisuguste riskide valguses ei tohi unustada end üksnes süüd veeretama, vaid tuleb astuda otsustavaid samme, et piilupart juhikabiinis tukkuma ei jääks. Lastelaulus keegi surma ei saanud, päriselu nii palju ei halasta.