Mõned tunnid pärast keskpäeval toimunud pressikonverentsi pakub 26aastane Andrei oma kesklinna avara merevaatega kodu köögis kohvi ja hoiatab hallitriibulise kassi eest. Geiša — nii on kassi nimi — võib aega-ajalt kuri olla.

Andrei käitumisest ei paista välja, et päeval sõlmiti suurtehing. Koduselt riides, seljas triibuline särk, silmavaade sõbralik ja olemine avatud, tunnistab ta, et pole päevast väsinud ja midagi erilist ei toimunud. Ka ei pea ta seda oma tipphetkeks. “Suuremad teod on veel ees,” on ta kindel ega plaani tehingut tähistada. “Võib-olla homme (täna — toim.) natuke tööjuures tähistame,” arvab ta.

Mis puudutab miljonäri tiitlit, siis selle kohta ütleb Andrei, et ta ei saanud tehinguga miljonäriks, vaid oli miljonär juba enne seda.

“See oli tavaline tööprotsess,” märgib Andrei. “Müügiplaane mul polnud. Nemad tahtsid osta ja initsiatiiv oli nendepoolne,” sõnab ta. Siiski ei tähenda enamusosaluse müük Rate.ee tegevusest kõrvaletõmbumist. Vastupidi. Andrei sõnul on eesmärk viia Rate.ee maailma vallutama.

“Kavas on laieneda teistesse Euroopa riikidesse, neisse, kuhu saab minna,” selgitab ta eesmärki, mille poole püüda järgmised kolm aastat. Aga siis? “Kõik areneb nii kiiresti, ei tea. Aga kui mulle see töö siis veel huvi pakub, jätkan kindlasti ka kauem,” sõnab ta.

Saadud raha plaanib Andrei investeerida firmasse. “Mul pole suuri nõudmisi ega ka priiskavat eluviisi. Midagi ekstravagantset ka ei taha. Mulle meeldib lugeda ja reisida, aga viimaseks ei kipu aega jätkuma,” sõnab ta. Kodu on koos elukaaslasega valitud selline, mis mõlemale meeldib. Piisavalt avarust ja hea vaade. “Olen elanud vist kõikides linnaosades Tallinnas, aga kesklinnas on energiat,” ütleb ta.

Kuidas aga loodi see ime, mis lihtsast Pärnu poisist on teinud noore miljonäri? “Mäletan, et istusime Tartus kolme sõbraga maha ja leidsime, et see nišš on vaba. Oli õige hetk ja ettevõtmine tundus kindla peale minek. Nii tegingi firma,” meenutab Andrei. Aasta oli siis 2002 ja aprill, 2. mail hakkas internetilehekülg tööle. “Üllatav oli see, et juba esimesel päeval pandi üles 100 pilti. Kusjuures siis polnud veel digifotokaid ja pildid tuli sisse skaneerida. Esimese päeva kohta oli see super,” meenutab Andrei. Toonasest kahest kursusevennast ja idee autorist on praegu üks USAs ja teine Kanadas ning nad elavad kaasa Andrei äriprojektile.

Kuigi võiks arvata, et kogu Andrei elu möödub virtuaalmaailmas, ei vasta see tõele. Ta leiab, et silmast silma kohtumine on olenevalt olukorrast siiski parem ja niisama internetis lobisemisele eelistab ta lugeda.

Justkui vabandades ütleb ta, et kodus on vähe raamatuid, Pärnus ema juures on aga suur raamatukogu — 1500 raamatut. “Praegu loen palju internetist nii erialast kui ka ulme- ja Vene kirjandust. Ja malet mängin arvutis, sest mulle ei meeldi, kui keegi näeb, et ma kaotan. Aga kellele see meeldiks,” sõnab ta temperamentselt.

Oma kooliajast Pärnu vene gümnaasiumis meenutab ta, et kuigi oli tugev reaalainetes ja käis matemaatikaolümpiaadidel, ei jäänud ka sport kõrvale. “Kuna käisin olümpiaadidel, siis sain paar nädalat ettevalmistusaega ja veetsin selle kooli arvutiklassis, kuhu niisama ei lastud,” räägib ta. Oma arvuti sai ta alles gümnaasiumi lõpus, tuttav kinkis. Pere polnud jõukal järjel, et seda osta. Eesti keele õppis Andrei selgeks ülikooli ajal. Lihtsalt osa loenguid oli eesti keeles, põhjendab ta. Eesti keele oskust läheb tal vaja töö juures, kuid see annab ka võimaluse lugeda, mida teistel Eesti saitidel kirjutatakse.

“Tänagi lugesin netist, mis kommentaatorid müügi kohta arvavad. Arvamusi on igasuguseid. Aga ma ei solvu nende peale, kuskil peab ju inimene saama end välja elada,” ütleb noormees, kes on loonud ühe populaarsema internetisuhtluse keskkonna.

EMT kindlustab oma kohta noorte seas

Mobiilside turuliider EMT ostis 39 miljoni krooni eest suhtlusportaali Rate.ee eesmärgiga suurendada turuosa noorte hulgas.

“Ma näeks küll, miks ka mitte,” vastas EMT juht Valdo Kalm ajakirjaniku küsimusele, kas kõik portaali Rate.ee kasutajad, kes veel teiste operaatorite teenust kasutavad, peaksid nüüd EMTsse üle tulema. “Tahame noori EMT-le lähemale tuua,” lisas ta.

Kalm andis mõista, et kuna umbes 47 protsenti 360 000 Rate.ee registreeritud kasutajast on juba EMT kliendid, siis ülejäänud ehk 190 000 võtaks operaator hea meelega vastu. Selleks aga, et noortel oleks motivatsiooni tulla, on Kalmi sõnul olemas kindel äriplaan, mis sisuliselt tähendab uute multimeediateenuste pakkumist. Kas need teenused ka teiste sideoperaatorite võrkudes töötama hakkavad, pole aga veel kindel.

Tehinguga, mis umbes poolteist aastat tagasi alguse sai, kuid poolteist kuud tagasi aktiivseks muutus, kindlustas sideoperaator selle, et Rate.ee looja Andrei Korobeinik jääb firma vähemusomanikuks veel kolmeks aastaks ega pane samal ajal konkureerivat portaali püsti. “Selline asi on kokku lepitud, jah,” kinnitas ka Kalm. Vajalik on see tema sõnul selleks, et firma paremini areneks ning oskusteave säiliks.

Konkurendi meelest mõjub EMT kaasamine suhtlusportaali aga pigem arengut pärssivalt. “Meie nägemuse järgi peaksid sellised ettevõtmised olema sõltumatud suurtest operaatoritest,” kirjutas Tele2 äriklientuuri ja sisuteenuste direktor Andres Jõesaar. See oli ka üks põhjus, miks Tele2, kellega koostöös Rate.ee sündis, 2003. aasta lõpus portaalist lahku lõi.

Kuu aega tagasi Rate.ee-ga liitunud 21aastase Heilika Küti sõnul ei ole ta kindel, kas tahab portaali kasutajaks jääda. “Suhteliselt maas on see portaal viimasel ajal,” sõnas ta ning seletas, et moderaatorid kasutavad tihtipeale oma staatust ära, pildid ei jõu õigel ajal üles.

Küti sõnul on ka moderaatoritel kombeks kasutajate profiilides sobrada, mida tegelikult teha ei tohiks.

Online-suhtluses konkurents kasvab

Eesti online-suhtluse turul on oodata konkurentsi teravnemist, sest siinse turu vastu hakkavad huvi tundma globaalsed teenusepakkujad, ütles rahvusvahelise online-suhtlusteenuste pakkuja BeautifulPeople.net Balti tegevjuht Dag Kirsebom.

“Rate.ee on olnud Eestis siiani väga edukas, kuid kuna kõikjal maailmas muutub konkurents online-suhtlusteenuste osas tugevamaks, tuleb edu tagamiseks suurendada investeeringuid turundusse,” lausus Kirsebom.

BeautifulPeople.net on rahvusvaheline online-suhtlusklubi, millega on maailmas liitunud üle 43 000 inimese. Siiani on portaal avatud Suurbritannias, Ameerika Ühendriikides, Saksamaal, Rootsis, Taanis, Itaalias, Hispaanias ja Singapuris. Lähiajal avab BeautifulPeople.net oma portaali ka Balti riikides.

Viik: EMT maksis liiga kõrget hinda

IT-visionäär Linnar Viigi arvamusel maksis EMT Rate.ee eest liiga palju. “Õigustus hinnale, mis oleks suurem kui paarkümmend miljonit, oleks see, et selles konkreetses mudelis nähakse väga tugevat ärimahu laienemisvõimalust,” sõnas ta.

Samas oli Viigi arvamus, et portaalist tulevikus suurt äri enam ei saa, kuna selle maht ja käive on jõudnud piirini, mille ületamine pole kerge. “Muidugi saab peale keerata muid lisaväärtusi, nagu MMS, aga maailma kõige ebalojaalsem klient on noor internetikasutaja,” kinnitas ta. Siiski pole Viigi sõnul Rate.ee-le paremat omanikku kui mobiilioperaator.

Rate.ee on noorte suhtlusportaal

Rate.ee kuulub Serenda Invest OÜ-le, mis omakorda kuulub Rate Solutions OÜ-le, mille ainuomanik oli Andrei Korobeinik. Pärast tehingut EMTga jääb Korobeinikule firmas 49% suurune osalus.

Korobeinik asutas firma 2002. aastal. Praegu töötab seal kuus inimest.

Portaal on mõeldud igas vanuses inimestele, põhiliselt siiski on kasutajad noored inimesed. Portaali saab iga kasutaja teha endale personaalse konto ehk profiili, kuhu saab kirjutada endast, panna välja pilte, mida teised saavad omakorda hinnata ning kommenteerida. Hindamiseks tuleb saata näiteks 10 krooni maksev SMS. Lisaks teenib Rate.ee tulu reklaamimüügist.