Alates 2006. aastast Eestis enam autonäitust ei korraldata ning Eesti autohuvilised on sunnitud sõitma näitusele Riiga. Riia autonäitus toimub aprilli teisel poolel Riias Kipsala näitusehallis. Riia auto¬näitusega liitub ka Vilniuse autonäitus.

Esialgu oli plaan korraldata üks Baltikumi autonäitus, mis toimub igal aastal erinevas Balti riigis. Nüüd aga on võetud vastu otsus, et mess ei hakka rändama, vaid jääb alatiseks Riiga.

Eesti automüüjatele on see hea uudis, sest osaleda kolmel väikesel autonäitusel Eestis, Lätis ja Leedus on mõttetult kallis. Automüüjate boksid on suured ja ühe messi kulud ulatuvad miljonitesse kroonidesse. Näiteks enam kui 1000 ruutmeetri suuruse boksi eest tuli välja käia umbes 3 miljonit krooni.

Olukorra tegi autofirmadele raskeks ka see, et paljud auto¬tehased loobusid messitoetusest, tuues põhjenduseks Eesti riigi väiksuse. Kui aga messid ühendatakse, saavad automüüjad tehase toetuse taha, mis omakorda hoiab veelgi rohkem kulusid kokku.

Ainus probleem on, kuidas saada näitusele eestlasi. Ühe võimalusena on automüüjad välja käinud idee panna messi ajaks autofirmade ühisel jõul käima lennuliin. Kui kõik auto¬müüjad ühinevad, siis pole selline kulu võrreldav kulutusega, mis tuli seni välja käia Motorexil.

ASi United Motors müügidirektori Toomas Pärna sõnul oli Eesti riigi kohta, kus turg on piiratud, selline iga-aastane näitus ilmne priiskamine. Kuna seal autosid ei müüdud, ei andnud see ka majanduslikku efekti. Tegemist oli pigem kohaga, kus ennast näidata, nentis Pärna.

Eesti Näituste hinnapoliitika suhtes tekkis automüüjate seas rahulolematis juba neli aastat tagasi, mis viis olukorrani, et paljud automüüjad loobusid messil osalemast. See aga omakorda tekitas rahulolematust messi külaliste seas. Motorexi pilet oli kallis, kuid näitusel polnud suurt midagi väljas.

Seega leiab Pärna, et Motorexi ühendamine Riia messiga on ka messikülastajatele igati hea uudis. “Samas aga jääb veel lahendada olukord, kuidas saada eestlast Riia messile. Suured fännid sõidavad kindlasti kohale, kuid tüüpiline eestlane, kes tuleb maalt Tallinna autosid uudistama, naljalt Riiga ei sõida. Tüüpiline eestlane sõidab heal juhul Tartusse, kuid Riiga kindlasti mitte,” nentis Pärna. Lennuliini avamisest on Pärna sõnul ehk reaalsem teha koostööd reisibüroodega ning avada bussiliin, mis on mõnevõrra odavam.

Ka Toyota Balticu marketingijuht Raido Toonekurg ütles, et messide ühendamine on automüüjatele igati hea uudis, mis aitab kulutusi paremini kontrollida.

“Euroopa riigid suutsid juba ammu leppida kokku üleeuroopalise autonäituse korraldamises, kolm Balti riiki aga üritasid ikka igaüks ise autonäitust korraldada,” sõnas Toonekurg. Osaleda kolmel väiksel autonäitusel on aga automüüjatele tohutult kallis, lisas ta.

Eesti, Riia ja Vilniuse autonäituse kulud on Toonekure sõnul enam-vähem ühes suurusjärgus, ulatudes miljonitesse kroonidesse.

Sellele, kuidas eestlasi messile transportida, on Toonekure sõnul veel vara spekuleerida. “Võimalusi on mitmeid ja siin tuleks teha koostööd reisi¬firmadega, kes spetsiaalselt messireise korraldavad,” lisas ta. Itaalia Auto müügijuhi Kati Niinsoo sõnul jätab uudis iseenesest üsna ükskõikseks, kuna erilist kasu Itaalia Auto Motorexil osalemisel ei näinud.

Eelkõige tähendab see Itaalia Autole seda, et nad saavad Riia autonäitusele rohkem pühenduda. Osa võetakse sellest niikuinii oma Läti edasimüüja kaudu.

“Arvan, et kui Eesti inimene on näituse külastamisest huvitatud, siis ei ole talle probleem ise Riiga minna. Kuna vahemaa Tallinna ja Riia vahel pole suur, siis ei näe vajadust ka toetada ühist transporti messile,” lisas Niinsoo.

Motorex oli messi Eesti Ehitab kõrval kogu Eesti ja Eesti Näituste jaoks teine aasta suurim messiüritus. Motorexi kuld¬ajad, kus Motorexil osalemise edukust arvestati näitusel sõlmitud ostu-müügilepingute arvu järgi, on pöördumatult möödas.