Kuigi mootorikütuse aktsiisivabastuse normid kehtestati juba 2004. aasta alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduses, on salakütuse käitlemise probleem viimastel aastatel oluliliselt suurenenud.

"Salakaubandus ja maksudest kõrvalehoidmine ei tohi olla meie riigis ettevõtluse arendamise või sotsiaaltoetuse osaks. Meie piir naaberriigiga ja sellega seotud võimalused on kasutamiseks seaduslikule ettevõtlusele ja inimestele, kes soovivad piiri ületada turismi eesmärgil," selgitas MTA peadirektor Marek Helm.

MTA tegevus tugineb riskianalüüsile, mis tähendab, et seadusi järgivatel inimestel piiriületamisel muretsemiseks põhjust ei ole.

"Kui inimene sõidab mitu korda nädalas üle piiri, väites järgmisel korral tolliametnikule, et tema sihtpunkt on nüüdsest Poola, kuhu ta kavatseb turistipuhkusele sõita, siis on tegemist ilmselge valega, millega püütakse varjata oma ebaseaduslikku tegevust. Sellise käitumise järel on raske mõista selle inimesi süüdistusi meile, et maksu- ja tolliamet võtab tema perekonnalt raske tööga teenitud sissetuleku. Ebaseaduslikul teel üle piiri toodud kütuselt jätavad kütusekäitlejad riigile tasumata kohustusliku aktsiisi, teenides sellise tegevusega kõrget kasumit. Samal ajal kasutavad nad aga iga päev näiteks riigi maanteid, mille on nende eest kinni maksnud ausad maksumaksjad. See ei ole õiguskuulekate kodanike suhtes lihtsalt õiglane," sõnas MTA tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu.

Koidu toob ka välja, et paljud juhuslikud piiriületajad on tulnud MTA ametnikke nende tegevuse eest tänama. "Just eile olin Luhamaal, kui üle riigipiiri autoga oma lähedaste surnuaeda korrastamas käiv vanem abielupaar tuli tänas meie ametnikke hea töö eest - tavapäraste reisijate jaoks on piiriületus meie tegevuse tõttu olulisel määral kiiremaks muutunud."

MTA jätkab kõrgendatud kontrolli kõikides piiripunktides seni, kuni kütusevedajate tegevus hakkab taanduma.