Leonardo Pihlakas (61) ehk Leonardo, nagu õpilased teda kutsuvad, töötab õpetaja abina Tallinna Sikupilli keskkoolis. Ta on lõpetanud polütehnilise instituudi (1981), töötanud Normas ning olnud hiljem 17 aastat ettevõtja ja sporditreener, viimati turvamees. Spordiga on mees aktiivselt tegelnud üle 40 aasta: klassikaline maadlus, poks, karate, kikkpoks ja viimasel ajal taipoks. Tõmbab 180 korda lõuga.

Koolis meeldib talle väga, kui ainult palk natukenegi kõrgem oleks. „Pean isegi trammipileti pealt kokku hoidma ja linnas jalgsi ringi liikuma,” ütleb Leonardo Pihlakas Õpetajate Lehele. Ta on saatnud CV-sid paarisajale tööpakkujale, kuid seni asjatult.

Tallinnas on loodud uut tüüpi sotsiaalne töökoht – õpetaja abi. Valdavalt kasutavadki õpetaja abina töötamise võimalust kõrgharidusega töötud. Enne kooli suundumist ja koolis töötamise ajalgi korraldab haridusamet neile pedagoogilise koolituse, tutvustades aktiivõppe meetodeid jms, et nad oleksid kursis tänapäeva koolis toimuvaga.

Õpetaja abid Tallinna töömessilt

Tallinna Sikupilli keskkoolis on viis sotsiaalsel töökohal töötavat õpetaja abi. Direktor Villu Mengel märgib, et linna haridusametiga kooskõlastatud nõuete järgi tohtis ta võtta õpetaja abina tööle inimesi, kellel on vähemalt üldkeskharidus, tahtmine töötada lastega, kes valdavad eesti keelt kõnes ja kirjas ning vene keelt suulisel tasandil, keda iseloomustab stressitaluvus, kuulamisoskus, sõbralikkus, koostöövalmidus, ka arvutioskus jne.

Kõik õpetaja abid Sikupilli koolis on kõrgharidusega. Üks neist pakkus ennast tööle ajaleheinfo ja teine haridusameti kodulehe reklaami põhjal. Neli inimest leidis direktor Mengel ise Tallinna töömessilt. Üle kümne inimese käis tema juures õpetaja abina töötamise võimalusi uurimas. Kõrvale jäi mitu noort, kes ei olnud töötukassas arvel ja kel puudus Tallinna sissekirjutus.

Peavad korda

Üks töö, mida õpetaja abid Sikupilli koolis kohe tegema hakkasid, oli hilinejate registreerimine. Kui nad alustasid, hilines hommikul kooli 20–30 õpilast, kui aga abid hakkasid nende nimesid kirja panema ja õppealajuhatajale esitama, vähenes hilinejate arv varsti paari-kolme õpilaseni kogu kooli kohta.

Sikupilli keskkoolis on eelkoolitunnid hommikuti, sest siis pole lapsed veel väsinud. Õpetaja abid toovad lapsed Asunduse ja Sikuplli lasteaiast kooli ja viivad pärast tagasi lasteaeda. Tänu sellele ei pea lapsevanemad töölt ära tulema.

Õpetaja abid käivad õpilastega kaasas võistlustel, väljaspool kooli toimuvatel üritustel. Sikupilli õpilaste ujumistunnid on 21. kooli ujulas ning õpetaja abi viib nad ka sinna ja toob tagasi.

Kui õpilased teevad järeltöid, annab õpetaja neile ülesanded kätte ja abi jääb jälgima, et kõik toimuks vastavalt nõuetele. Tänu sellele ei pea õpetaja istuma õpilase juures ja saab keskenduda sisulisele tööle.

Rahustavad klassi

Abid on koolis ka korrapidajad. Igaühel neist on oma piirkond jälgida: koridor, söökla, võimla jne. Varem oli võimla uks vahetundide ajal kinni, sest õpetajal ei ole võimalik kogu aeg seal olla. Nüüd on abi vahetunni ajal võimlas ja lapsed saavad seal näiteks palli mängida. Et abi jälgib õpilasi ka riietehoius, saab õpetaja tundi alustada alati õigel ajal, sest ta ei pea juhuslike hilinejate järel ootama, et nende järel riietusruumi ust lukku panna.

Üks Sikupilli kooli õpetaja abi on õppinud ülikoolis sotsiaalpedagoogikat, tema käib põhiliselt 7. ja 8. klassi tundides, sest seal on õhkkond kõige rahutum. Teine abi töötab püsivalt esimese klassi lastega ja teistega kokku ei puutu. Seevastu kolmas abi on kogu aeg võimlas ja tema juurest käib palju klasse läbi. Neljas abi, kes on töötanud pikka aega Ameerikas, käib tihti inglise keele tundides. Viies abi läheb nendesse klassidesse, kuhu õpetajad teda appi kutsuvad.

Õpetaja abi aitab tunnis rahulikku meeleolu luua, ütleb Sikupilli kooli õpetaja Heido Selmet, kes annab bioloogiat, loodusõpetust ja kehalist kasvatust. Õpetaja abi aitab rahutul õpilasel õpikut või pastapliiatsit üles leida, selgitab talle vajadusel ülesannet, tõlgib vene lapsele ülesande vene keelde, kui eestikeelne selgitus arusaamatuks on jäänud. Tänu sellele on ülejäänud klassil kerge keskenduda.

Õpetaja abid mõjuvad õpilastele rahustavalt ja näivad ka ise oma tööga rahul olevat, probleeme pole nendega olnud, toonitab Selmet.

Tööaeg ainult üks aasta

Sikupilli keskkooli direktor Mengel märgib, et õpetaja abil kui sotsiaalsel töökohal on ainult kaks puudust. Esiteks saab abi töötada koolis ainult ühe aasta – pärast seda peab ta endale muu töökoha leidma. See mõjutab nii abi enda kui ka mõningate õpilaste suhtumist. Küll sa varsti ära lähed, mõtleb pahur õpilane, keda abi püüab järje peale aidata. Teine probleem on abi palk: 290 eurot kuus. Mõnelt abilt on õpilased küsinud, kas ta on väga rikas, et võib endale peaaegu tasuta tööd lubada. Villu Mengel loodab, et Tallinna linn suudab õpetaja abide palka mõnevõrra tõsta.

Juba mitu kooli on palunud Villu Mengelil rääkida, kuidas õpetaja abide kasutamine koolis ennast õigustanud on. Alati on ühtlasi selgunud, et abisid ei taheta võtta tööle mitte sotsiaalsetele töökohtadele, vaid päriselt.

Veel arvamusi õpetaja abide töö kohta loe Õpetajate Lehest