Urmo Soonvald: Esileedi tapab Eesti tööstust

 (142)
Urmo Soonvald: Esileedi tapab Eesti tööstust
Foto: Andres Putting

Kui suur osa poliitikuid ja suursaadikuid näeb hirmsat vaeva, et oma riigi majandust päästa ja promoda, siis Evelin Ilves püüab kummuli keerata Eesti parima kaubamärgi — Kalevi — töid ja traditsioone.

Millegipärast käib Kadrioru lossi hingeelu ühte ja sama rada. Kui president on just teinud mehiseid avaldusi ning käitunud tõelise liidrina, siis lühikese aja pärast heidab proua — teadlikult või mitte — varju nii endale, riigipeast abikaasale kui kogu presidendiinstitutsioonile.

On see esileedi tähelepanuvajadus või sotsiaalselt tundlik pilk, aga taas on ta presidendi initsiatiive lämmatamas.

Evelin Ilves alustas kampaaniaga, et lapsed ei sööks Kalevi toodetud komme, sest seal on ülemäära transrasvasid. Ei võta siinkohal arvustada, kas neid on liiga palju või mitte. Mitmeid põlvkondi lapsi on õnnelikult nende kommidega üles kasvanud ja kogu riigile vaid rõõmu teinud.

Kuigi Kalevi suuromanik Oliver Kruuda oli eelmiste presidendivalimiste eel selgelt Arnold Rüütli poolt, pole tõenäoliselt proua rünnak seotud toonaste poliitiliste eelistustega. Evelin Ilves tahab ajalukku minna kui laste tervise ja hammaste päästja.

Spetsialistid on siiski juba öelnud, et kui komme süüa arukas koguses, ei juhtu mitte midagi. Isegi suured portsud ei tee midagi. Sestap ongi presidendiproua kodumaise tööstuse halvustamine enneolematu ja ootamatu. Eriti veel ajal, mil majanduskriis on niigi suure osa töökohtadest ära söönud.

Proua võiks leida endale võitlused, kus pesitseb ka tegelik probleem. Tallinnas kaovad lasteaedaest õpetajad, oluline osa lapsi ei saa iga päev sooja toitu, tööpuudus ja hirm tööpuuduse ees on tekitanud tuhandetesse kodudesse stressi jne. Need on tegelikud probleemid.

Kuidagi õõnes on rääkida praegu ühe kommitehase toodangust. Elu Eestis on natuke teine, kui see, mida ta tundub olevat Kadriorus, New Yorgis või kiires ametiautos.