Kõik see raha, mida „tagastamatu abi“ nime all meile topitakse, võetakse aja möödudes mitmekordselt tagasi ja kahju, mida selle rahaga tekitatakse, võib nimetada korvamatuks, nii meil kui mujal. Keskuse rahaga hävitatakse süstemaatiliselt ja järjekindlalt kohalikku infrastruktuuri ja segatakse isearenevat, isereguleeruvat kohalikku majandust. Andes paar miljardit krooni autoteede ehituseks, hävitatakse väikeriigi rongiliiklus, laevandus, ühistransport, kergliiklus ja isegi kõnniteed. Põhimõttel, et kes neid kasutuid kõnniteid ikka kasutab kui kõik istuvad autodes — mis meil vanurite või lastega asja, ühed surevad varsti ära ja teisi enam ei sünnigi!

Raha jagamine nii ISPA, Sapardi kui Phare poolt on rangelt reglementeeritud ja selle taga on autotranspordi, lennunduse, jäätmekäitlejate, eurobürokraatide võimas lobby. Miks on meie ametnikud ja riigipoolne administreerimine nii võimsalt arenenud ja laiutab üle ettevõtluse, sest 2/3 ehk 4 miljardit krooni „euroabist“ viimase 10-ne aasta jooksul on kulutatud riigiaparaadile. Ei ole ju võimalik EL bürokraatiat siia laiendada kui ametnikearmeed ootamas pole. Lisaeelarvest määrati ka 230 miljonit juba meie teenitud raha, et teha väärilisi ettevalmistusi Euroopa raha vastuvõtuks??? Ametnike ebaproportsionaalselt kõrged palgad keskmise sissetulekuga võrreldes on ju samast allikast pärit? Kui euronõustaja teenib 13000 kr. päevas ja viib koos sellega ka enamuse abirahadest siit tagasi, siis meie mees tahab ju ka sellist summat, vähemalt kuuski. Avalike teenuste hiiliv hinnatõus, maksukoormuse varjatud kasv, väikesele rahvaarvule liiga kulukad omavalitsused nõuavad kiiremas korras e-stoniat, mis teeks riigivalitsemise arvutiekraanilt jälgitavaks ja säästaks kümneid miljardeid. Kui me projekti aga EL-i tagasi müüksime, siis võiks EL halduskulude osa väheneda 1% võrra ehk rahalises vääringus 962,4 miljonit eurot ehk 15 miljardit kr. aastas. Kui me oleme võimelised looma selliseid projekte, miks me siis peame ootama seda 3 miljardit kr. võõrast raha oma maad hävitama, kusjuures süsteem on veel nii peenelt pikantne, et kui meilt see raha tagasi võetakse, siis minnakse sellega uusi kandidaatriike hävitama. Suurkorporatsioonide südamearter on kafkalik bürokraatia: ohjeldades bürokraatiat ohjeldad ka monopoli. Eestis on väga paljud asjad paremini kui Euroopas ja me peame selle ainult nähtavaks ja tõsiseltvõetavaks tegema, usaldades oma maalähedast mõtlemist ja südamehäält.

ISPA annab raha projektidele, mille maksumus on vähemalt 5 miljonit eurot. No tule taevas appi, Eesti tingimustes saavad need olla ainult võimsad üleriiklikud ettevõtmised: gigantide, mammutite, kolosside loomine ja kohaliku, juba tekkinud eraettevõtluse väljasuretamine on sellesse „abisse“ ju sisse programmeeritud Euroopa turuliidrite, monopolide, suurkorporatsioonide ja kelle iganes poolt, kes tahavad ida poole uutele turgudele laieneda.

ISPA annab raha ainult autoteedele, mitte mingil juhul ühistranspordi arendamiseks või näiteks jalgrattatee ehituseks ümber Saaremaa, mis tõesti looks piirkonnale lisaväärtust ja tooks esile saare unikaalsuse, mida Hollandi jalgratturid, Inglismaa kõndimiseharrastajad, Ameerika ülekaalulised ja sõbrad taanlasedki tuleksid uudistama ja kasutama. Siis võiks rääkida saare eraettevõtluse ja meie riigi kasumist, mis Euroopa rahaga on saavutatud aga sorry, see kõik on Brüsselis juba välistatud — väga peenelt, väga kavalalt ja autode müügist laekunud raha läheb ilusti Euroopasse tagasi, m.o.t.t.

Viimane uudis 08.11.02 ISPA rahaeralduse kohta oli 112 miljonit krooni 570-ne hektari tuhaväljade taastamiseks. Palju siis hektari hinnaks tuleb, ainult 196 491 kr. Tahab ehk keegi seda maad ära osta??? Vabariigis, kus on 600 000 hektarit metsa ilma peremeheta, kus tasuta maad on vabalt saada, kus lapsed on tänaval, kus AIDS-i ennetuseks kulutatakse 2 miljonit krooni, on see täiesti kuritegelik.

Esmakordselt ISPA ajaloos hüvitatakse 84% projekti maksumusest, sest projekti realiseerimisega ei looda uusi väärtusi… midagi nii võigast ei ole ma tükil ajal kuulnud. Selliseid projekte võib teha, kui on valida rahahunniku ärapõletamise või selle võimalikult totral viisil kasutamise vahel, aga mitte täna, mitte Eesti Vabariigis, mitte siin ja praegu, kus inimestel ei ole tööd ega haridust, kuritegevus kasvab, laste tervis halveneb, arstiabi ei ole enam kättesaadav, kaevud on paljudes kohtades juba kuivad, metsa hävitatakse ilma mingi mõõdutundeta, puudu on keskkonnakaitseinspektorid, metsavahid, eksperdid, nõustajad, keda kõikki oleks saanud selle raha eest koolitada. Minna 112 miljoni krooni eest renoveerima tuhavälja, mis aastast 1986 ei ole enam kasutusel!!! Mul lihtsalt ei ole sõnu, aga ma pean rääkima, sest tagasi tuleb see maksta meil kõigil ja mina ei taha selliste otsuste eest maksta. Ma tahan riiklikul tasandil otsuseid, mis on terve mõistuse poolt tehtud ja iga päevaga saab üha selgemaks, et iga viimne kui kodanik peab hakkama riigielu vastu huvi tundma ja õppima oma riigi eest vastutama. Las Eesti Energia renoveerib omavahenditest kuidas jaksab, paneb hävitatud maa hinna elektrihinnale otsa, hakkab vee eest õiget hinda maksma ja saab ehk isegi lõpuks teada, milline on tema poolt toodetava elektri tegelik omahind.

Kui vaba inimene vabal maal oma ausalt teenitud rahaga ostab 3 Ferraaaaarit, no mis saan mina siis kosta — et ostku neljas veel, kuigi vabariigis ei ole ühtegi teed, kus sellise autoga sõita sobiks, aga riigi raha raiskamine, ükstaskõik mis sildi all ja kavalaid teid pidi oma sõpruskonna hüvanguks on täiesti lubamatu. Kõik jälkused ei mahu 6000 tähemärgi sisse kahjuks ära, aga te võite ise üles otsida ISPA strateegiad ja veidi tulevikku vaadata.