Eelmisel nädalavahetusel kaaperdasid Somaalia piraadid Saudi Araabia supertankeri Sirius Star, mille vabastamise eest nõuavad nüüd 25 miljonit dollarit sularaha. Piraatlus on Somaalias muutumas ju iseäralikuks majandusharuks — kokku on sealsete piraatide ohvriks langenud sel aastal juba ligi 40 laeva. Somaalia naaberriigis Kenyas töötav sotsioloog Peeter Vihma kirjutab Ekspress.ee-le, milline pilt avaneb Ida-Aafrikas vaestes riikides tegelikult.

Kui keenialased kuulevad Somaalia piraatide järjekordsest „vägiteost”, siis nad ainult naeravad lõbusalt. Kaubalaevade kaaperdamine on muude vägivaldsemate ja verisemate uudiste kõrval pigem heroiline naljalugu, kui tõsiseltvõetav probleem.

Seik Ida-Aafrika verises argipäevas

Somaalia piraadid asetuvad samasse ritta iiri joodikute, poola torumeeste ja vene mafioosodega. Nad on toode, mida see riik meediaturule ekspordib. Tavainimese elu Ida-Aafrikas aga ümbritseb viletsusest, ebavõrdsusest ja harimatusest sirguv vägivald iga päev. “Politsei tappis naise, keda gangsterid kasutasid inimkilbina”, “Poeröövis hukkus kaks töötajat”, „Automaatidega relvastatud röövlid peatasid päise päeva ajal matatu”, “Politsei tappis kuus gangsterit.” Need on igapäevased uudised Kenya ajalehtedes. Vaatamata sellele, et Nairobi on viimase paari aastaga muutunud täiesti keskmiselt turvaliseks linnaks, kus võib ka peale päikeseloojangut kesklinnas jalutada.

Pealegi, lisaks merebandiitlusele pritsib Somaalia sõjakatel ka kõrvalriikidesse vägivalda ja kaost. Maastikuauto kastis üle piiri kohale kimanud sõjardid lennutasid eelmisel nädalal granaadi ühte Põhja-Keenia politseijaoskonda ning röövisid sealt seejärel relvi ja kaks ohvitseri, kelle rapitud surnukehad päästeoperatsiooni ajal puude otsast rippumast leiti. Kaubalaevade turvalisuse tagamine on oma riigipiiride ja ametnike hoidmise kõrval pigem teisejärguline mure, millega end maailma üldsuse ees heas kirjas hoida.

Loe lugu edasi Ekspressist