Sisu Pasi (viimane on laialtlevinud hüüdnimi, mis tuleneb soome keelest ja tähendab lühendit soomustatud Sisust) 6x6 ratassoomuk töötati välja, et täita Soome armee soomukite vajadust nõukogude päritolu BTR-60-te kõrvale. Soomuki loomisel olid tähtsal kohal kasutusmugavus, lihtne ehitus ning väikesed hoolduskulud.

Pasi soomuki kogu kere on ennast toetav šassii, mis on valmistatud kuulikindlast terasest (Patria Vehicles Oy lk 1.10). Klaasid on samuti kuulikindlad ja neid saab vajadusel lisakaitseks soomusplaatidega katta. Soomukil on lühike nina ja ühtlaselt jaotatud kolm telge, millest kahel esimesel on pööravad rattad. Ees asuval kabiinil on mõlemal küljel üks ette ja väljapoole avanev uks ning katusel kaks kabiini tagaosas asuvate hingedega luuki juhi ja komandöri jaoks. Kabiin on mootori kõrvalt, masina paremal poolel asuva kitsa koridori kaudu ühendatud meeskonnaruumiga soomuki tagaosas. Meeskonnaruumi tagaseinas on kaks ust ja katusel kaks luuki. Uksed on väliskülgedest hingedega kinnitatud ja avanevad väljapoole, luukide hinged on masina keskteljel ja luugid avanevad samuti väljapoole. Lisaks on luugiga varustatud pearelva torn, mis asub meekonnaruumi eesosas. Meeskonnaruumis on külgedel suletavad avad, mille kaudu saab meeskond oma käsitulirelvadest lasta.

Soomuki mootor on ees vasakul, juhi seljataga. Mootor on masinale asetatud n-ö tagurpidi, jõuväljavõttega ette suunatult, selle otsas on automaatkäigukast. Käigukasti järel tuleb vahekast, millest läheb kardaan keskmisesse telge ja seal olevasse reduktorisse, mille kaudu saavad veojõu ka esimene ja kolmas telg. Soomusterasest valmistatud kütusepaagid on mõlemal pool soomukit ja ehitatud selliselt, et plahvatuse korral ei pääse põlev vedelik sõiduki sisemusse. Sisu XA-180 soomuk on võimeline kahetonnise koormaga masina tagaosa külgedel asuvate sõukruvide abil ujuma. Baasmudeli kere on valmistatud taluma 7,62 mm laskemoona ja samuti kildude tabamusi, meeskonnaruumi külgedele on lisatud ketihoidjate alla lisasoomus (Patria Vehicles Oy lk 1.10).

Soomus

Sisu XA-188 soomus on palju tõhusam kui eelkäija ehk Sisu XA-180EST oma ja see on vaieldamatult selle soomuki parim omadus. Soomus on tõhusam tänu uuele kihilisele ülesehitusele: põhikere, kärg ja välimine soomusplaat, lisaks on seespool killukaitse. Samaks on jäänud see, et taga, meeskonnaruumi külgedel, on ketikinnituste all lisasoomus – seega viis kihti kaitset varasema kahe kihi asemel ja muudel kohtadel neli varasema ühe kihi asemel. Lisasoomuse tõttu raskeks muutunud uksi aitavad avada gaasiamortisaatorid ja ühte tagumist meeskonnaruumi ust saab avada elektroonilise juhtimise abil käivituva hüdrosüsteemi abil.

Kõik see suurendab soomuki kaalu ja nii on tühi Sisu XA-188 umbes nelja tonni võrra raskem kui täismassiga Sisu XA-180EST. Eesti oludes on see suur probleem, sest meie pinnas on enamjaolt eriti märgadel aastaaegadel pehme ja masin võib maastikul kinni jääda, samas on näiteks Afganistanis pehme ainult pinnase pealmine osa ja selle all kõva kiht. Kogemus näitab, et Sisu XA-188 vajub pehmest läbi kuni kõva kihini ja kinni ei jää, kergemad masinad jäävad "kaapima". Lisasoomusest tingitud raskus mõjutab ka veermiku ja selle kinnituste vastupidavust.

Relvastus

Mõlema soomuki pearelv on 12,7 mm Browningu raskekuulipiluja, Sisu XA-180-l on selleks masina meeskonnaruumi laes luuk ja pööratav relvakinnitus, 180EST mudelil on sihturi kaitseks tehtud ümber kogu luugi ka soomuskilp. Sellest avaneb 360-kraadine vaade ning tänu sellele saab ta aidata juhti ja jaoülemat, andes infot olukorra ja maastiku kohta.

Sisu XA-188 pearelva käsitsemine on tänapäevasem ja relva sihitakse, juhitakse ja lastakse masinast seest. Selle suurim pluss on, et sihtur on rohkem kaitstud ning kasutajate väitel on see ka palju stabiilsem ja täpsem. Uuem lahendus ei anna enam nii head ülevaadet ümbritsevast ja välja näeb ainult periskoopide kaudu. Laskemoonakasti ja ülekuumenenud vintraua vahetuseks peab sihtur siiski poolenisti luugist välja tulema ja on siis kaitseta. Selle probleemi lahendamiseks on osadele masinatele hakatud sarnaselt XA-180EST-iga Eestis toodetud soomuskaitsekilpe paigaldama.
Pearelva asendi erinevustest tasub veel märkida, et XA-180EST-il on relv kõrgemal ja sihitakse traditsiooniliselt relva peal olevate sihikute abil, mis jätab relva vintraua alla ruumi, et seal liikumise ajal jao varustust hoida. XA-188-l on relv madalamal ja sihtimisperiskoop on relva vintraua all, mis ei lase soomuki katusel midagi hoida. Võrdlusmomendina on 2012. aasta märtsis Eestis demonstreeritud modernse Piranha soomuki torn silmatorkavalt kõrge. Seda põhjendati sellega, et nii saab paremini ära kasutada erinevaid varjeid, mille taha soomuk saab minna nii, et relv ulatab sealt üle laskma. Relva erinevad sihtimisvahendid olid paigutatud relvast veelgi kõrgemale.

Lisaks kasutatakse soomukitel keskmisi ja kergeid kuulipildujaid. Sisu XA-188 puhul paigutatakse kuulipilduja soomuki komandöri katuseluugi kohale ja tagumiste katuseluukide juurde. Ees pöörava luugi küljes ja taga luukide juures on juhtsiin, sedamööda liigub relvakinnitus. Originaalselt on Hollandist toodud soomukitele paigutatud Belgia päritolu FN MAG kuulipilduja kinnitused, aga et Scoutspataljon kasutab MG-3 kuulipildujaid, on tulnud need kinnitused ümber ehitada.

Seoses uue torniga on kuulipildurite osatähtsus oluliselt kasvanud, sest sihturil ei ole enam piiratud vaatevälja tõttu ümbritsevast nii head ülevaadet ja ta ei märka ohte enam nii hästi. Aega kulub nüüd rohkem, kuni sihtur oma relva sihtmärgini suunab, sest uuel Sisu XA-188 tornil puudub n-ö vabakäigurežiim, milline on olemas Sisu XA-180EST-il. Tänu relvakinnitusele on tuli palju efektiivsem, Sisu XA-180EST-il toetusid relvad lihtsalt soomuki äärele.

Nähtavus

Sisu XA-180EST-il on klaaside katmiseks mõeldud soomusplaatides väikesed vaatlusavad ja juht saab ennast liigutades vaadelda laiemas sektoris ning näeb välja ka küljeaknast. Sisu XA-188 juhiperiskoop on aga ühe kindla sektoriga, muuta saab ainult vaatamise kõrgust ja lisaks pole juhil võimalust vaadata soomuki külgedele, ümbritseva kohta info saamiseks peab ta seda küsima komandöri või sihturi käest. Komandöri luuki saab koos periskoopidega pöörata ja samuti ka sihturi torni.

Periskoobi disainist tulenevalt pakub see rohkem kaitset kui lihtsalt kuulikindel klaas. Sisu XA-188-l on kümme periskoopi: üks juhil, üks pööratavas komandöritornis, kaks mõlemal pool meeskonnaruumis, kaks tagaustes ja kaks sihturi tornis. Periskoobid on varustatud kokkuvolditavate metallist pimenduskatetega. XA-180EST-il kasutatakse tavalisi kiivri külge kinnitatavaid öövaatlusseadmeid, XA-188 öövaatlusseadmed kinnituvad periskoopide külge, v.a sihturi oma, mis on sisseehitatud ja see muudab isegi avatud aknakatete puhul sõitmise raskeks, kuna vaatlusväli on väga piiratud.

Sõidu turvalisus

Istmete mugavuses on Sisu XA-188 suur areng edasi võrreldes Sisu XA-180EST-iga, mille istmetel puuduvad isegi seljatoed. Samas ei paku XA-188 istmed veel sellist kaitset kui päris modernsed, mis kinnituvad soomukite lakke.
Areng on toimunud ka turvavöödes: et XA-188 on just Hollandile ehitatud, siis Eesti rakmetega võitlejatele on turvavööd liiga lühikesed, aga võrreldes XA-180EST-iga on hea, et need üldse olemas on.

Oma spetsiifilisuse tõttu on XA-188 meeskonnaruumis ka vähem ruumi. XA-180EST on nagu soomustatud veoauto, aga XA-188-s on spetsiaalsed kohad relvade ja muu varustuse jaoks. See, et kõike saab kinnitada, on hea õnnetuse korral, mil relvad ja muu varustus jääb oma kohale ega lenda soomukis ringi, tekita meeskonnaliikmetele lisavigastusi. Samas muudavad erinevad kinnituskronsteinid lisandunud killukaitsekihi tõttu niigi kitsamaks jäänud meeskonnaruumi veelgi ahtamaks.

Käiguosa ja selle vahetatavus

Mootori ja käigukasti tootja on mõlemal soomukil sama – Soome firma Valtra tootis mootorid ja firma Allison käigukastid. Sisu XA-188 mootor on läinud võimsamaks ja käigukast on saanud lisaks kaks käiku ning on elektroonilise juhtimisega. Mootori võimsusega koos kasvas ka masina kaal – Sisu XA-188 võimsuse ja kaalu suhe on 8,8 kW/t Sisu XA-180EST 11 kW/t vastu. Järelikult on Sisu XA-188 nõrgem, see annab tunda tõusude ületamistel ja raske maastiku läbimisel.

Kogu jõu- ja käiguosa on Sisu XA-188-l mugavam ja kiirem vahetada ning hooldada, kõik on üles ehitatud kiirliideste peale ja liigutatavad juhtsiinide abil.

Et Sisu XA-188 on uuem masin, siis selles on ka rohkem elektroonilisi seadmeid. Paraku on nii ka rohkem elemente, mis võivad alt vedada. Eestis puudub soomuki elektrisüsteemide diagnostikavõimekus ja kõike tuleb remontida käsitsi vigu otsides ja oma tegevustest õppides.

Eesti kaitseväe soomusmanöövrivõime

Tänavu jaanuaris valitsuses heakskiidu saanud riigikaitse kümne aasta arengukava kohaselt arendab kaitsevägi välja soomusmanöövervõime. 1. jalaväebrigaadi koosseisu kuuluv Scoutspataljon saab moodsad jalaväe lahingumasinad, soomukitega varustatakse ülejäänud manööverpataljonid.
Kaitsevägi asus sellest sügisest andma Kalevi jalaväepataljoni ajateenijatele soomukimeeskondade väljaõpet. Esimesed ajateenijad, kes soomukialase väljaõppe saavad, tulid teenistusse juulis, erialase väljaõppega alustasid nad pärast sõduri baaskursuse lõpetamist septembri keskpaigas.

Detsembri algul lõpetas Kalevi jalaväepataljonis nooremallohvitseride kursuse 70 kaitseväelast, kes lisaks tavapärastele sõduri baasoskustele on allohvitseride erialakursusel omandanud teadmised kaitseväe soomukitest Sisu XA-180EST. Kursuse läbinud arvatakse reservi jaoülematena, tublimatel on võimalik edasi õppida rühmaülemaks.