Kannatajapooleks ei ole siinkohal aga vaid nöörida saanud turistid, vaid eelkõige Eesti pealinna maine.

Kõrgete sõiduhindadega ning alatihti liikluseeskirju rikkuvatele taksodele on tähelepanu juhitud nii linnavolikogus kui ka meedia vahendusel, kuid seni pole Tallinna taksoveokontrolliga tegelev munitsipaalpolitsei probleemile tähelepanu praktiliselt pööranud. Kuigi MuPo juht Monica Rand on aina tugevneva surve tõttu lubanud „rööveltakosega“ tegelema hakata, julgevad staažikad taksojuhid selles kahelda – siiani pole linn näidatud ülesse vähimadki tahet ausaid taksojuhte ebaausaid võtteid kasutava konkurendi eest kaitsta.

Hea annuse irooniat lisab kogu loole tõsiasi, et kevadel kuulutas Tallinna Munitsipaalpolitsei Ameti eest vastutav abilinnapea Kalle Klandorf, et suveks kavatsetakse linnatänavatele välja tuua nn. turismipolitsei patrullid, kelle üheks peamiseks tegevuseks pidi saama välisturiste aitamine taksode kasutamisel. Suured sõnad!

Probleem pealinna taksonduses ei piirdu aga vaid valesti parkivate ja liikluseeskirjadele vilistavate taksojuhtidega. Linnavalitsus on loonud vanalinna mitmeid piiratud kohtadearvuga avalikke taksopeatuseid (Venus Clubi ees, Harju tänaval, Suur -Karja tänaval). Paraku ei teeninda nimetatud peatused ei linnakodaniku, linna külastava turisti ega keskmise taksojuhi huve. Kõnealused taksopeatused on pungil peamiselt just ülikõrgeid sõiduhindasi küsivaid taksojuhte, kelle eesmärgiks on väheteadliku või tähelepanematu kliendi nöörimine. Samuti ei näi peatuste kohtadepiirangud minevat korda seal parkivatele taksojuhtidele, mistõttu on tavapärane, et vanalinna taksopeatused sõna otseses mõttes upuvad taksodesse. On selge, et välja pakutud lahendus ei võimalda pakkuda kvaliteetset taksoteenust.

Kuni MuPo taksokontroll praktikas ei toimi, ei kao kuhugi ka kurikuulsad rööveltaksod ning taksoanarhia Tallinna vanalinnas jätkub. Ühe lahendusena võiks kaaluda taksopeatuste väljaviimist Tallinna vanalinnast, luues vanalinna külje alla üks-kaks suuremat taksoparklat. Sellega oleks tagatud taksohinna iseregulatsioon, kuna turuhinnale vastavate taksode ligipääs taksopeatusese oleks lihtsustatud ning turg teeks parklas seisvate taksode hindades ise omad korrektuurid. Samuti väheneks märgatavalt liikluskoormus Tallinna vanalinnale.

Nii taksode kontrollimine kui ka taksopiirangute kehtestamine on Tallinna Linnavalituse pädevuses. Kuni linnavõimu poolt ei võeta ette konkreetseid meetmeid, pole oodata rööveltaksoprobleemile mitte mingisugust lahendust. On aga selge, et rööveltaksod vanalinnast iseenesest ei kao.

Kaido Kukk on Tallinna Linnavolikogu korrakaitse komisjoni liige ja IRL-i pressiesindaja.