F-4 Phantomiga tehti esimesed katselennud juba 1958. aastal. Kolm aastat hiljem läks masin ka seeriatootmisesse. Õhusõiduki teeb eriliseks selle kiire arenguprotsess. Kõigest 31 kuud pärast esimesi katselende oli F-4 Phantomist saanud kõige kiirem, kõige kõrgemal lendavam ja kõige suurema lennuulatusega hävitaja-pommitaja.

Kokku on F-4 Phantom püstitanud 16 erinevat kiiruse-, kõrguse- ja kiirendusrekordit. 1959. aastal lendas selle prototüüp rekordilise 30 kilomeetri kõrgusel, 1961. aastal püstitas lennuk aga uue kiiruserekordi, milleks oli 2 581 kilomeetrit tunnis.

Saksa õhuväe (Luftwaffe) käsutuses olevad F-4 Phantomid on aja jooksul läbinud mitmeid uuendusi. Hoolimata lennuki „raua” poole sajandi pikkusest vanusest on õhusõiduk varustatud moodsate radarite ja tänapäevaste õhk-õhk keskmaarakettide kasutamise võimalusega.

Head juhtimisomadused

Paljud piloodid kiidavad lennuki aerodünaamilisust ja vastupanuvõimet vigastustele. Näiteks on võimalik lahingus tiiva kokkuvolditava osa kaotanud lennuk siiski turvaliselt maandada.
Samuti kiidetakse Phantomil kasutatavat kahe mootori lahendust. Kui üks mootoritest lakkab töötamast, on teisel piisavalt jõudu hädapäraste elektrisüsteemide käimas hoidmiseks ja lennuki ohutuks maale toomiseks.

F-4 on oma variatsioonidega kahtlemata üks legendaarsemaid hävituslennukeid läbi ajaloo. Üks Phantomi tunnuslausetest on „still smoking” („siiani suitseb“ – toim.), sest originaal-konfiguratsioonis suitsevad selle mootorid silmnähtavalt.

Eesti sihitajate vaatevinklist on koostöö F-4 tüüpi lennukite meeskondadega olnud alati meeldiv: piloodid on kogenud ja professionaalsed. Lennuk ise ei paku oma kaalu ja mõningast kohmakust arvestades üllatusi – selle manöövrid on võrreldes uuemate lennukitega pisut aeglasemad, aga kergemini kalkuleeritavad. Sakslased ei taha aga väitega, et õhusõiduk ajale jalgu võib jääda, nõustuda ja väidavad, et nende pilootide hea väljaõpe kompenseerib kõik lennuki puudujäägid.

F-4 Phantomeid toodeti kümnete erinevate modifikatsioonidena 24 aasta vältel, perioodil 1961 kuni 1985. Ameeriklaste firma McDonnell ehitas kokku 5 068 isendit ja jaapanlaste Mitsubishi veel 127.
Teemaalune hävitaja-pommitaja suudab kanda kuni 8 400 kilogrammi raskuses erinevaid relvi ja laskemoona. F-4 Phantomil on võimalik üheksal erineval kinnituskohal kasutada nii õhk-õhk tüüpi rakette, õhk-maa tüüpi rakette kui erinevaid pomme.

F-4 Phantom mängis tähtsat rolli Vietnami sõjas, kus teda kasutati laialdaselt nii pommitamise kui luure eesmärkidel. Lisaks kasutati sama hävitaja-pommitajat 1990. aastal Lahesõjas Iraagis.

Leitnant Andres Arendi

Õhuseire divisjon