1. "Eksperiment" ("Das Experiment", 2001)

"Eksperiment" on saksa põnevik, mille režissöör on Oliver Hirschbiegel. Peategelane Tarek Fahd leiab ajakirjast reklaami, mis puudutab eksperimenti, mis viiakse läbi väljamõeldud vanglas.

Osalejatel tuleb vanglas veeta 14 päeva, mille eest lubatakse pärast rahalist preemiat. Tegu on pakkumisega, millest paljud ei suuda loobuda. Välja valitakse 20 vabatahtlikku, kes jagatakse vangideks ja valvuriteks. Omale saadud rollis tuleb püsida kuni katse lõpuni.

Kogu tegevust jälgivad teadlased, kes uurivad inimese käitumisviiside tumedamaid pooli. Vangid pettuvad katses juba alguses. Valvurid hakkavad nendega väga üleolevalt käituma. Nad muutuvad ajapikku täiesti halastamatuteks.

Kindlasti on tegu kurnava, kuid siiski paeluva vaatamisega. Filmi teeb veel võimsamaks fakt, et see põhineb päris elus toimunud sündmustel. Seda teatakse kui Stanfordi vanglaeksperimenti. Katses uuriti, kuidas mõjub inimese mõistusele vangiks või valvuriks olemine.

2. "Jacobi redel" ("Jacob`s Ladder", 1990)

Adrian Lyne psühholoogiline õudusfilm loob vaatajatele pildi Vietnami sõja õudustest. Jälgimise all on peategelase Jacob Singeri šokeerivad nägemused ja unenäod.

Jacob ärkab üksinda New Yorgi metroos. Tal on seljas postiljoni tööriietus. Talle meenuvad pidevalt tema endine abikaasa ja noore poja Gabe surm. Lisaks õudsetele mõtetele piinavad teda veel põrgulikud hallutsinatsioonid.

Peale kohtumist enda vanade sõjaväekaaslastega, mõistetakse üheskoos, et nad kõik on sarnaste õuduste all kannatanud. Koos jõutakse järeldusele, mis seda kõike põhjustab. Jacob uurib asja veel edasi ja avastab, et kõik ei olegi nii lihtne kui tundus.

Jacobi karakter võib murda su südame, jätta segadusse ja masendusse. Sellegipoolest tahavad paljud seda filmi tugeva sündmustiku pärast uuesti vaadata.

3. "Vastikus" ("Repulsion", 1965)

Tegu on Roman Polanski esimese filmiga tema niinimetatud korteri-triloogiast.

Londonis filmitud "Vastikus" jutustab loo Carolist, kes kolis enda vanema õe Heleni juurde. Kui Helen korterist mõneks päevaks lahkub, muutub Carol väga paranoiliseks. See jätab vaataja teadmatusse, mis seksuaalselt maha surutud Caroli peas toimub ja mis on päris ning mis mitte.

4. "Videodroom" ("Videodrome", 1983)

Filmis on tapmist, piinamist, räpasust ja nihilismi. Loo peategelaseks on Max Renn, kes on telekanali omanik. Ta otsib pidevalt odavaid, erootilisi ja vägivaldseid filme, mida vaatajatele pakkuda.

Leides piinamist ja tapmist täis saate nimega "Videodroom" muutub ta kinnisideeks see kanal vaatajateni viia. Renni tüdruksõber Nicki muutub sarjast koheselt sõltuvaks. Koos avastatakse, et saate salvestus toimub ka Ameerika Ühendriikides. Nicki soovib ise saate salvestusel osaleda ja sõidab sinna kohale.

Renni muudab murelikuks see, kui tüdruksõber tagasi pole ja temast midagi kuulda pole. Mida rohkem mees saadet uurib, seda enam saab ta aru, millise manipuleerimisega tegemist on.

5. "Whatever Happened to Baby Jane" (1962)

Tegemist on USA õudusfilmiga, mis on ekstreemselt pingeline ja tume. Peategelasteks on kaks õde Jane Hudson ja Blanche Hudson. Lugu algab aastal 1917. Jane Hudsoni kujutatakse väga edeva ja ära hellitatuna. Tema noorem õde Blanche jääb pigem tahaplaanile. Teismeeas aga rollid vahetuvad. Blanche saavutab kuulsuse ja Jane unustatakse.

Aastaid hiljem on naised sunnitud häärberit jagama. Avarii tõttu on Blanche ratastoolis. Arvatakse, et selle avarii ajal oli roolis Jane. Nüüd aga peab vanem õde Blanche eest hoolitsema. Selle asemel ta hoopis peksab ja piinab teda julmalt. Jane elab moondunud mõttemaailmas. Hull ja hüsteeriline endine lapsstaar muutu aina vägivaldsemaks. Blanche üritab lõpuks oma õe julmast vangistusest põgeneda.

Mõlemad näitlejad sobisid suurepäraselt oma rolli. Nende vaidlused ja omavaheline viha tundus väga loomulik. Kindlasti aitas sellele kaasa see, et näitlejad suhtusid üksteisesse väljaspool võtteplasti põlastusega.

6. "Üürnik" ("The Tenant", 1976)

Tegemist on Roman Polanski korteri-triloogia viimase osaga. Järjekordne imeline psühholoogiline õudusfilm. Selles filmis näitleb ka Polanski ise. Film on klaustrofoobiline, häiriv ja pingeline. Peategelane Trelkovsky kolib korterisse, kus eelmine üürnik enesetapu sooritas. Peagi aga saab talle selgeks, et majaomanikul ja naabritel on plaanis tema samale teele juhatada.

"Üürnik" võib tekitada vaatajates palju küsimusi, mis jäävad vastuseta. Sellest olenemata on tegemist järjekordse Polanski meistriteosega.

7. "Vaata hirmus tagasi" ("Don´t Look Now", 1973)

Film põhineb Daphne Du Maurieri samanimelisel lühijutustusel. Tegu on hirmuäratava filmiga, kus näidatakse, kuidas lähedase surm võib inimese mõistusele mõjuda. Esile on toodud erinevad viisid, kuidas inimesed leinavad. Peategelasete Johni ja Laura noor tütar upub nende enda tiigis.

Peale tütre traagilist surma lähevad John ja Laura Veneetsiasse. Mees otsustab vana kirikut taastama hakata. Ühel õhtul kohtub abielupaar restoranis selgeltnägijaga, kes ütleb neile, et nende kadunud tütar on väga õnnelik. John, kes selgeltnägijaid ei usu, ei ole sellest eriti vaimustunud. Mõlemad hakkavad nägema veidraid asju. Üheks neist on nende tütrele sarnanev punase keebiga kuju. Peale seda saab meeleheide leinast võitu.

8. "Rosemary laps" ("Rosemary´s Baby", 1968)

Tegu on järjekordse Polanski korteri-triloogia filmiga. Jutustatakse lugu abielupaarist, kes on just kolinud vanamoodsasse New Yorgi korterisse. Olles elevil uuest ümbrusest otsustab paarike, et järgmine samm nende suhtes on lapsesaamine. Kogu raseduse vältel abistavad Rosemary´t paarikese uudishimulikud, kuid toetavad naabrid. Naise arst käib talle peale, et ta jooks segu, mida ta abivalmis naaber talle igapäevaselt toob.

Rosemary´le tundub, et kõik inimesed tema ümber käituvad kahtlaselt. Kaasa arvatud tema abikaasa Guy. Naine hakkab uskuma, et kõigil on tema sündimata lapsega kurjad kavatsused. Kas Rosemary suudab teiste kavatsused paljastada või on tegemist hoopis tegemist julma ettekujutusega?

9. "Peapööritus" ("Vertigo", 1958)

Tihti peetakse seda Alfred Hitchcocki parimaks filmiks. Tegemist on keerulise, psühholoogilise põnevikuga. Seal teevad teiste seas kaasa James Stewart ja Kim Novak. Film on täis põnevust ja sellel on erakordne haripunkt.

Filmi peategelane on John Ferguson, kes on pensionil olev San Francisco politseinik. Peale tagaajamist, mis toimus katuste peal ja seepärast surma saanud kolleegi tõttu on Fergusonil kõrgusekartus. Ühel õhtul kohtub John oma vana kolledži sõbraga, kes palub tal enda naist Madeline´t võrgutada. Ferguson nõustub, kuid seda vastumeelselt.

Madeline´t aga on ootamatult keeruline jälitada. Siiski saab Ferguson sellega lõpuks hakkama, leides naise enesetapukatse ajal. Madeline ja John veedavad aina rohkem aega koos ning armuvad üksteisesse. Ühtäkki jookseb Madaline kirikusse ja ronib kellatorni. Ferguson pelgab talle oma kõrgusekartuse tõttu järele minna. Tulemuseks on jahmatavalt pingeline stseen, mida ainult filmikunsti geenius oskaks koostada.

10. "Silmad pärani kinni" ("Eyes Wide Shut", 1999)

Selles Stanley Kubricku viimases filmis teevad kaasa Tom Cruise ja Nicole Kidman. Järjekordselt viib Kubrick vaatajaid mööda reaalsuse ja alateadvuse erinevuste rada.

Dr. Bill Harford ja tema abikaasa Alice on noor abielupaar, kes koos oma tütrega New Yorgis elavad. Ühel õhtul lähevad Bill ja Alice ühe rikka patsiendi korraldatud jõulupeole. Neil mõlemal tekivad seal erinevad seksuaalsed ahvatlused. Bill kohtab peol oma vana sõpra Nicki, kes peol klaverit mängib.

Alice tunnistab Billile, et tal oli hiljuti seksuaalfantaasia mereväe ohvitserist. See pöörab mehe maailma pea peale. Mees kohtub uuesti Nickiga. Jutu käigus kutsub Nick Billi huvitavale peole, kus ta esineb. Selleks, et peole pääseda on tarvis maski, kostüümi ja tuleb teada parooli. Bill võtab kutse vastu. Tema õhtu kujuneb erootiliseks, vägivaldseks ja rahutuks tegevaks.

Allikas: tasteofcinema.com